Review: Hearthstone Battlegrounds seizoen 7 games
Review: Hearthstone Battlegrounds seizoen 7

Hearthstone begon als een traditionele kaartgame waarbij je een deck moest samenstellen waarmee je het opnam tegen een deck van een tegenstander. Twee jaar geleden kwam Blizzard met een nieuwe modus genaamd Battlegrounds, een modus die aanvoelde als een standalone game. Inmiddels is seizoen 7 speelbaar. Of seizoen 7 genoeg nieuwe content brengt en de moeite waard is, lees je in deze review.

Battlegrounds uitgelegd

Voor de mensen die er niet bekend mee zijn, een kort uitleg van Battlegrounds. Dit is een modus binnen Hearthstone met eigen soorten kaarten en regels. In Hearthstone speel je een 1 vs 1 duels, vergelijkbaar met kaartgames zoals Magic The Gathering of Yu-Gi-Oh. Battlegrounds is een modus waar 8 spelers tegelijk actief zijn, als het ware een concept op King of the Hill. Iedereen vecht om de eerste plaats te bereiken door het langst mogelijk te overleven.

In Battlegrounds stel je geen deck samen, maar krijg je iedere beurt enkele gouden muntjes om te spenderen aan minions, spells of upgrades voor de Tavern. Door minions te kopen, kan je vechten met de minions van je tegenstanders. Met spells kan je bijvoorbeeld een minion voorzien van meer HP of een schild. Door je Tavern te upgraden, krijg je toegang tot minions van een hoger niveau. Vervolgens zet je jouw minions op het bord en neem je het automatisch op tegen de minions van een andere speler, een auto chess als het ware. De eigenaar van de laatste minion op het bord, wint het gevecht, maar om een wedstrijd te winnen moet je daadwerkelijk de health van de overige zeven spelers op 0 krijgen. Battlegrounds is toegankelijker dan standaard Hearthstone, want iedereen krijgt toegang tot alle kaarten en als je de top 4 van de 8 weet te bereiken in een wedstrijden, krijg je al alle beloningen. Je hoeft dus niet de eerste te worden om de beloningen te krijgen.

Samen spelen met een vriend

De grootste toevoeging van seizoen 7 is dat je nu samen met een andere speler in co-op Battlegrounds kan spelen. In het menu van Battlegrounds kan je nu kiezen voor Solo Play of Duos. Indien je voor Duos kiest, kan je met een willekeurige speler een wedstrijd doen of een vriend uitnodigen. Met een vriend kan je communiceren via de in-game chat, wat heel handig is. Met een onbekende kan je ook communiceren, maar dan via emoticons.

Wanneer je een co-op wedstrijd begint, worden de 8 spelers verdeeld in groepen van 2. Er zijn dan dus 4 groepen die het tegen elkaar opnemen. Je beschikt nog steeds over dezelfde hoeveelheid HP en je partner ook. Als beide spelers 0 HP over hebben, dan is dat team uitgeschakeld. Omdat je als een team speelt, neem je het ook op tegen twee spelers tegelijk. In plaats van maximaal 7 minions die je moest verslaan, moet je het nu opnemen tegen nog eens 7 minions van een tweede tegenstander in een team. Jouw team beschikt uiteraard ook over 14 minions. Gevechten duren daarom iets langer, maar zijn veel strategischer.

Dat komt voornamelijk omdat er in co-op een portal is waarmee je kaarten kan geven aan je partner. Voor 1 goud, kan je een kaart doorgeven aan je co-op partner. Dit is heel handig, want je kan altijd het bord van je partner bekijken. Als je bijvoorbeeld ziet dat je teamlid beschikt over twee poison Murlocs en wacht op een derde, kan jij deze murloc weleens voor hem of haar verzorgen. Jouw partner kan dat ook doen als jij een kaart dringend nodig hebt. Beide teamleden hebben elkaar nodig, want zelf heb je vaak niet genoeg kracht en leven om twee tegenstanders tegelijk te verslaan. Indien je met een vriend kan communiceren via voice-chat, dan kunnen twee spelers verschillende geavanceerde tactieken toepassen. Denk bijvoorbeeld aan een leger aan draken waarbij beide spelers, verschillende soorten draken en effecten met elkaar delen een combineren voor maximale schademogelijkheden. Co-op is wat ons betreft van toegevoegde waarde aan Battlegrounds en het is ook nog eens een permanente toevoeging. Dat wil zeggen dat we ook in seizoen 8 en 9 samen met anderen kunnen spelen.

Nieuwe content

In Battlegrounds kies je aan het begin van de game één van de tientallen heroes. Dit zijn bekende personages uit het Warcraft-universum zoals Sire Denathrius, C’thun, Deathwing, Lady Sylvanas en Ragnaros the Firelord. Iedere hero krijgt de keuze uit dezelfde pool kaarten, maar beschikt wel over een eigen unieke hero power. Nieuw in Battlegrounds seizoen zijn 5 nieuwe heroes en deze zijn speciaal gemaakt voor de Duos-modus. De hero abilities van deze personages hebben namelijk een effect die te maken heeft met je teamlid. De hero The Nameless One, heeft bijvoorbeeld een vaardigheid die ervoor zorgt dat je de hero power van je teamlid kopieert. Beide teamleden beschikken dan over dezelfde hero power. Cho & Gall zijn heroes die beloningen met elkaar delen. Dat Blizzard nadenkt over specifieke vaardigheden voor Duos, zal deze modus met de tijd nog meer onderscheiden van Solo Battlegrounds.

In seizoen 7 zijn er verder 60 gloednieuwe minions aan Battlegrounds toegevoegd. 20 hiervan zijn speciaal gemaakt voor Duos. Deze kaarten hebben namelijk effecten die iets doen voor beide teamleden. Daarnaast zijn er veel bestaande kaarten uit seizoen 6 uit de pool gehaald en vervangen met bestaande kaarten uit een eerder seizoen. Dit zorgt ervoor dat je geheel nieuwe strategieën moet maken met minion types Demons, Mechs, Undead, Beasts, Quilboors, Naga, Elementals, Pirates, Dragons en Murlocs. In de eerste week van het nieuwe seizoen voelt alles redelijk gebalanceerd aan. Geen minion type leek duidelijk beter dan een andere. Wel zijn er specifieke kaarten die hele sterke effecten hebben, vooral als je deze combineert met een andere hele effectieve kaart. Een balans update lijkt wel nodig om enkele OP-strategieën aan te pakken.

Nieuwe beloningen

Met een nieuw seizoen is er ook een nieuwe Battle Pass. Deze bevat 40 tiers aan cosmetische beloningen en kost €15. Enkele items in de rewards track zijn gratis voor alle spelers. De Battle Pass is volledig optioneel, want het is puur cosmetisch. Alle heroes en minions zijn voor alle spelers beschikbaar in de modus Battlegrounds. Het enige wat je in de Battle Pass krijgt zijn nieuwe skins voor de heroes, nieuwe emotes, nieuwe hero attack animaties en stickers. Met name de hero skins zijn heel mooi getekend. Onze favoriet van seizoen 7 is Rapunzel Xyrella, geïnspireerd door Disney Prinses Rapunzel.

Battlegrounds seizoen 7 is de grootste content update voor de modus sinds de release. Het spelen in co-op brengt compleet nieuwe strategieën met zich mee, want je moet samen met een partner de top proberen te bereiken. Mechanics waarbij je kaarten kan geven aan je partner, zijn heel slim vormgegeven. Standaard Battlegrounds heeft ook nieuwe toevoegingen kegregen in de vorm van nieuwe speelbare heroes, nieuwe kaarten en een rotatie van bestaande kaarten. Wedstrijden voelen daarom heel fris aan vergeleken met seizoen 6. Kortom, met de nieuwe toevoegingen, is Blizzard erin geslaagd om Battlegrounds net wat vermakelijker te maken voor zowel premium als free-to-play Hearthstone spelers.

Hearthstone is gratis speelbaar op de PC, Android en iOS. Meer weten over Hearthstone? Lees dan hier onze uitgebreide review van de meest recente uitbreiding Whizbang’s Workshop.