Review: No Rest for the Wicked Early Access – Nu al iets speciaals games
Review: No Rest for the Wicked Early Access – Nu al iets speciaals

Als je aan Moon Studios denkt, dan denk je snel aan de geweldige 2D Metroidvania platformers Ori and the Blind Forest en Ori and the Will of the Whisps. Na twee successen zou je verwachten dat Ori 3, de volgende game gaat zijn, maar Moon Studios had andere meer ambitieuze plannen. No Rest for the Wicked is de nieuwe game van de zeer geprezen studio. Dit is een ARPG die nu uit is op Steam Early Access. Wij zijn aan de slag gegaan met No Rest for the Wicked en we zijn nu al onder de indruk.

Feedback gebruiken

Moon Studios heeft ervoor gekozen om No Rest for the Wicked uit te brengen in Early Access. Dat houdt in dat de game nog niet af. Versie 1.0 heeft nog een lange weg te gaan, maar het nu uitbrengen in Early Access zorgt ervoor dat Moon Studios waardevolle data en feedback krijgt die het team kan gebruiken om de game te verbeteren. Early Access is vooralsnog enkel beschikbaar op de PC via Steam en heeft een prijskaartje van €39,99. Wanneer versie 1.0 af is, krijgen Early Access supporters toegang tot de volledige game zonder extra kosten. Het plan van Moon Studios is om versie 1.0 ook uit te brengen op andere platforms zoals de consoles.

Aangezien de game nog niet af is, is deze Early Access review ook een eerste impressie als het ware van No Rest for the Wicked. De game heeft nog veel ruwe randen en mist nog veel content. Sterker nog Moon Studios zegt dat de content die nu beschikbaar is, maar het topje van de ijsberg is. Wel is de content die nu speelbaar is goed voor ongeveer 15 tot 25 uur, wat zeker niet slecht is voor een Early Access release.

Story begint goed

Vergeleken met Ori is No Rest for the Wicked veel meer verhaalgedreven. De game bevat cutscenes, interessante personages die je gaat ontmoeten en veel voice-over werk. Het verhaal begint wanneer de koning sterft en zijn zoon de troon overneemt. De jonge koning wil anders regeren dan zijn vader. Op het land Isla Sacre waar de nieuwe koning ook over wil heersen, is een dodelijke pest uitgebroken. Dit is niet zomaar een ziekte, maar een infectie die normale mensen en dieren kan veranderen in angstaanjagende wezens die geïnspireerd lijken door het werk van horrorschrijver Howard Phillips Lovecraft.

Jij speelt een Cerim, een beruchte holy warrior als het ware met als opdracht om de pest voor eens en voor altijd weg te krijgen uit het land. Terwijl jij het opneemt tegen dodelijke beesten op Isla Sacre, is er een politieke strijd gaande tussen verschillende mensen die de macht willen hebben. Het verhaal is daarom een beetje Bloodborne en een beetje Game of Thrones. Het verhaal begint sterk, maar net wanneer de story echt interessant lijkt te gaan worden, stopt het verhaal voorlopig in Early Access. In een latere update gaat het verhaal verder en krijgen we nieuwe gebieden om te verkennen.

Meer Soulslike dan Diablo

No Rest for the Wicked is geen 2D platformer zoals een Ori, maar een top down ARPG die het beste te vergelijken is met Diablo. Echter is dat grotendeels voor stijl en camerastandpunt. Waar je in Diablo het moet opnemen tegen hordes van vijanden, krijg je hier te maken met intense 1 vs. 1 of 1 vs. 2 gevechten. No Rest for the Wicked is behoorlijk uitdagend. Een paar rake klappen en je bent dood. De gameplay is daarom het beste te vergelijken met een Soulslike-game.

De pacing is traag net als een Soulslike waarbij je moet letten op je positie, je health en stamina. Vijanden moet je goed bestuderen om openingen te vinden en aanvallen moet je ontwijken, pareren of blokkeren. Iedere actie moet je bewust nemen, want als je dat niet doet is het snel game over.

Er zijn verschillende wapens die je kan gebruiken zoals een bijl, staf, zwaard of dubbele zwaarden. Enkele wapens kan je alleen gebruiken als je genoeg skill points gespendeerd aan bijvoorbeeld strength of dexterity. Wapens en gear hebben effect op je stamina en hoe snel je kan bewegen. Als je veel gewicht draagt, beweeg je heel langzaam, wat het ontwijken van aanvallen lastiger maakt. De loot in No Rest for the Wicked kan naar onze mening iets interessanter worden. Wapens voelen op dit moment niet heel uniek aan, wat je wel verwacht bij een ARPG of Soulslike.

Wapens kan je wel zelf specialer maken door er runes in te doen. Dit is als het ware een special ability die je kan activeren door focus te spenderen. Focus is een meter die zichzelf vult door combat encounters. Specials kan je dus niet eindelijk gebruiken waardoor je deze heel strategisch moet inzetten.

Als een animatiefilm

De Ori-games waren waanzinnig mooi en dat is ook hier niet anders. Moon Studio’s heeft de wereld, personages en animaties met de hand gemaakt en dat zie je terug in de kleine details van iedere frame. De wereld is behoorlijk sfeervol en leeft als het ware door de lichteffecten, weereffecten en hoe de natuur beweegt door bijvoorbeeld de wind. De soundtrack maakt dit alles nog sfeervoller. Het is nog niet de onvergetelijke soundtrack van een Ori, maar dit komt wel in de buurt.

No Rest for the Wicked bevat veel cutscenes. Deze zien er heel goed uit, als een volwassen animatiefilm. De emoties op de gezichten van personages zijn duidelijk af te lezen en de belichting en schaduwen maken het geheel nog beter. Op het gebied van graphics en sfeer is deze game al in Early Access, meer dan prima.

Early Access kanttekeningen

No Rest for the Wicked heeft nog wel ruwe randen waar de ontwikkelaar nog naar moet kijken. Gelukkig is Moon Studios heel actief op dit gebied. Sinds Early Access uit is, heeft de studio al 6 hotfixes uitgebracht in rap tempo. Zodra de community om iets vraagt of een opmerking maakt, reageert de game directeur op X en verschijnt er in sommige gevallen al de volgende dag een patch met aanpassingen.

Er zijn zeker nog punten waar het team naar kan gaan kijken. Deze game is behoorlijk zwaar op dit moment, ook als je beschikt over een krachtige gaming PC. Op een RTX 3080 Mobile, hebben we enkele zware framedrops gehad. DLSS wordt op dit moment niet ondersteund. Verder bevat No Rest for the Wicked enkele platform-elementen waarbij je bijvoorbeeld van een brug moet springen om de overkant te bereiken. Deze werken niet helemaal precies waardoor je soms komt te vallen. Springen gaat namelijk automatisch door te rennen naar een eindpunt.

Verder zijn de hitboxes voor aanvallen heel groot waardoor het vechten tegen twee of meer vijanden tegelijk, vaak slecht afloopt. De omgevingen waarin je kan vechten zijn niet groot en door de grote hitboxes en weinig stamina die je hebt, krijg je veel rake klappen die je in een Dark Souls wel eenvoudig had kunnen ontwijken. Iedere keer als je sterft verlies je durability, wat geld kost om te repareren. Voor geld moet je grinden. Ook healing items, refreshen niet zoals in een Dark Souls of Elden Ring. Je moet zelf voedsel verzamelen in de wereld en maaltijden maken. Als je dus alles hebt verbruikt bij een eindbaas, dan ben je alle healing items kwijt en moet je weer de wereld ingaan om voedsel te vinden. Dit kan soms frustrerend zijn, want na het falen tegen een eindbaas wil je het liefst mogelijk gelijk een herkansing.

Je inventory is overigens erg klein waardoor je onnodig veel tijd kwijt bent in menu’s terwijl de game niet pauzeert. Wanneer je onnodige items aan het verwijderen bent uit je tas, kan je zomaar aangevallen worden en kan je weer opnieuw beginnen. Een ander punt is dat je niet van checkpoint naar checkpoint kan fast travelen. In deze game mag je één checkpoint activeren per keer en enkel daar kan je naar teleporteren. Heb je na een lastige baas per ongeluk een checkpoint op een andere locatie geactiveerd, dan moet je dat gehele stuk opnieuw lopen om de baas weer te bereiken.

No Rest for the Wicked maakt een sterke eerste indruk. Dit is nog Early Access en veel gaat nog bijkomen of veranderen. Echter het concept als een mix tussen ARPG en Soulslike werkt buitengewoon goed. De sfeer, graphics, design van monsters, animaties en combat zijn meer dan geslaagd. Er zijn zeker nog ruwe randen en punten die iets toegankelijker kunnen zoals minder voedsel grinden, vreemde hitboxes, het repareren van je wapens en een beter fast travel-systeem. Het verhaal wordt goed opgezet en stopt net op een punt waar het heel interessant begint te worden. Als Moon Studios feedback goed verwerkt en niet komt met een onnodige grind of live service-elementen, dan kan No Rest for the Wicked, weleens de Dark Souls of Bloodborne van ARPG’s worden.