500 mediajobs in 10 dagen weg? News
500 mediajobs in 10 dagen weg?
News

500 mediajobs in 10 dagen weg?

Terwijl her en der de eerste witte raven het einde van de crisis durven aan te kondigen, lijkt datzelfde crisisspook ondertussen zo hard toegeslagen te hebben dat er onherstelbare wonden zijn geslagen. Vooral het medialandschap zou wel eens 'nooit meer hetzelfde' kunnen zijn, want de reorganisatie die uit de advertentie-armoede vloeit, lijkt een waar bloedbad aan te richten bij het schrijvend journaille.
Wie het medialandschap enigszins volgt, heeft donderdag 31 oktober aangeduid in de agenda. Dan heeft Sanoma, de uitgever van onder andere Flair, Libelle, Humo, Story en TeVe-blad, een bijzondere ondernemingsraad gepland. Wat dat precies wil zeggen? Dat vraagt iedereen zich af, maar dat het eerder om een forse besparing en het snoeien van banen zal gaan dan om een loonsopslag voor iedereen, daar lijkt iedereen het over eens. In de wandelgangen wordt er gefluisterd dat de er volop ingezet wordt op de sterke producten en dat alles wat zich richt op de nichemarkten zal verdwijnen. Dat hiermee een hoop banen zouden verdwijnen, lijkt niet meer dan het logische gevolg.

Enkele dagen later, op 6 november, zal 'Het Mediahuis' dan weer toelichting geven over de geplande reorganisaties. Het bedrijf, dat onder zich de krantenredacties van Het Nieuwsblad, De Standaard, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen zal krijgen, mag dan hebben aangekondigd dat er de komende vijf jaar geen krantentitels zullen sneuvelen en dat alle kranten op de sleutelposities hun eigenheid zullen bewaren, maar voor het schrijvend voetvolk zijn er absoluut geen beloftes gemaakt. Bovendien werden er misschien wel beloftes - voor vijf jaar - gemaakt over de grote titels, maar over het regionale aspect valt er best nog wel wat te bakkeleien. Kwade - of noem het realistische/wel geïnformeerde/doemdenkende - tongen spreken over niet minder dan 350 banen die zouden geschrapt worden.

Indien de doemscenario's uit de bovenstaande gevallen bewaarheid worden, ziet het er voor de werkkrachten in de Vlaamse media ongeveer even rooskleurig uit als voor de enkelen die rotsvast bleven geloven in de spraaktechnologie van Lernout en Hauspie. Maar ongetwijfeld zien we het momenteel té zwart in, waarschijnlijk krijgt het mediapersoneel op 31 oktober en 6 november gewoon te horen dat er naast een firmawagen, maaltijdcheques en een hospitalisatieverzekering er ook een wekelijkse teambuilding mét wodka-tasting aan zit te komen. En indien we toch niet fout zitten: die wekelijkse tasting kunnen ze dan toch op onze redactie komen doen, al moeten ze het dan wel met één van de betere rumsoorten doen. (KA)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties