Ben Weyts (N-VA) wil automatisch remsysteem in rampspoorlijn Buizingen News
Ben Weyts (N-VA) wil automatisch remsysteem in rampspoorlijn Buizingen
News

Ben Weyts (N-VA) wil automatisch remsysteem in rampspoorlijn Buizingen

Kamerlid Ben Weyts (N-VA) eist dat de treinen die op de lijn 's Gravenbrakel-Leuven rijden onmiddellijk worden uitgerust met het TBL+1 automatisch remsysteem. Hij reageert daarmee op het feit dat een trein woensdag op deze lijn door het rood licht reed en slechts manueel kon gestopt worden.

De feiten deden zich voor in Lot (Beersel) vlakbij Buizingen, waar twee jaar geleden 19 doden vielen bij een treinramp nadat een trein door het rood licht reed. De spoorlijn in kwestie is reeds uitgerust met TBL1+, maar de betrokken trein nog niet.

"Geen respect voor de slachtoffers"

"Als men belooft om TBL1+ versneld uit te rollen over het hele net, dan doet men dat prioritair op de lijn waar de ramp gebeurde. Heeft men dan niet meer begrip en respect voor de slachtoffers en hun familie?"

"Tachtig procent van de locomotieven is al wel uitgerust met het remsysteem. Dit wil zeggen dat slachtoffers van de treinramp nog steeds meer risico lopen op een ongeval dan alle andere treinreizigers", aldus Weyts, zelf een regelmatige gebruiker van deze spoorlijn.

Drukke lijn

Het Kamerlid wijst hierbij tevens op het pleidooi van de Bijzondere Parlementaire Commissie om TBL1+ versneld uit te rollen, in de eerste plaats op de drukke lijnen, en in de tweede plaats waar het spoor of het rijdend materiaal al is uitgerust.

"Deze spoorlijn beantwoordt aan deze beide criteria. Het is een drukke lijn en de sporen zijn uitgerust", aldus Weyts. Volgens experts vermindert dit automatisch remsysteem het risico op aanrijdingen met liefst 75 procent.

Belga Archieffoto

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties