Chinese bemanningsleden Ladybug krijgen eindelijk loon News
Chinese bemanningsleden Ladybug krijgen eindelijk loon
News

Chinese bemanningsleden Ladybug krijgen eindelijk loon

Eindelijk wat goed nieuws voor de negen overblijvende bemanningsleden van de C Ladybug. Hun werkgever, rederij Taiwan Maritime Transportation (TMT), heeft beloofd dat de achterstallige lonen en het loon voor augustus worden uitbetaald.

Het verhaal van de C Ladybug is ondertussen bekend: de Chinese rederij die eigenaar is van het schip, zit in grote financiële moeilijkheden. Alle schepen liggen vast in havens over de hele wereld, terwijl het bedrijf werkt om de schuldenberg te verkleinen. Maar ondertussen kunnen de schepen de havens niet verlaten, en zit de bemanning vast.

“Het goede nieuws is dat de twee bemanningsleden die al dertien maanden op het schip zaten, ondertussen zijn gerepatrieerd”, zegt vakbondsman Christian Roos van ACV-Transcom. “Daarmee zijn alle bemanningsleden die einde contract waren, afgemonsterd.” Onder de twee die gerepatrieerd zijn, is de jonge ingenieur Guo Jin Quan. Hij had zijn dochtertje Chi nog niet gezien sinds haar geboorte. “Dat hij naar huis kon, zorgde voor een zucht van opluchting onder de bemanning”, aldus Roos. “De overige bemanningsleden zijn nog onder contract. Dat wil zeggen dat ze sowieso op de C Ladybug zouden zijn, of die nu in Antwerpen of in een andere haven ligt. Dat er niet gevaren wordt, maakt natuurlijk wel dat de tijd een pak minder snel vooruit gaat.”

Volgens de ACV-Transcom heeft de bemanning al voor minstens een maand provisie. De rederij zou beloofd hebben om de provisies daarna te voorzien. Eind deze week zou er ook brandstof worden geleverd en en alles wordt in gereedheid gebracht om de resterende auto’s te lossen die nog op het schip staan. De dokwerkers hadden eerder aangekondigd dat ze de auto’s niet zouden lossen zo lang de lonen niet betaald waren, maar nu de rederij toch over de brug komt, worden de plannen voor solidariteitsactis weer opgeborgen.

Wanneer het schip effectief de haven kan verlaten, is nog niet duidelijk. De C Ladybug mag de terminal niet verlaten zolang de schuldeisers er beslag op hebben gelegd. Een woordvoerder van TMT zei daarover dat “Afrikaanse, Europese en Chinese auto-exporteurs verlies lijden ten gevolge van juridische acties van enkele banken. TMT kan weinig doen, aangezien de volledige verantwoordelijkheid ligt bij zij die schijnen te denken dat het tegenhouden van de C Ladybug ervoor zal zorgen dat onze schulden sneller afbetaald raken. De bemanning wordt gestraft door het gedrag van banken die TMT ten onder willen zien gaan.”

DENNIS VAN DAMME/DENNIS VANSANT Foto Dirk Kerstens

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties