De realiteit van 'gevaarlijkste job ter wereld' waarbij honderden mensen vreselijke verwondingen oplopen News
De realiteit van 'gevaarlijkste job ter wereld' waarbij honderden mensen vreselijke verwondingen oplopen
News

De realiteit van 'gevaarlijkste job ter wereld' waarbij honderden mensen vreselijke verwondingen oplopen

De grimmige realiteit van hoe het is om de ‘gevaarlijkste job ter wereld’ uit te oefenen, is onthuld in schokkende details. Het gaat hier over het slopen van oude schepen. Wanneer schepen het einde van hun bruikbare leven hebben bereikt, worden ze naar landen als Bangladesh, Turkije, India en Pakistan gestuurd, waar de meeste scheepsslopers zich bevinden. Hier gaan de arbeiders aan de slag met het strippen van de schepen, waarbij ze ernstig letsel en zelfs de dood riskeren.

De omstandigheden waarin scheepsslopers moeten werken, zijn vaak extreem gevaarlijk en voldoen niet aan fatsoenlijke gezondheids- en veiligheidsnormen. Het gevaar om geplet of gesneden te worden door metaal is alomtegenwoordig. Uit cijfers van de NGO Shipbreaking Platform blijkt dat in 2022 alleen al op het strand van Chattogram, Bangladesh, minstens tien arbeiders om het leven zijn gekomen en 33 anderen gewond zijn geraakt bij het uit elkaar halen van schepen.

De realiteit van 'gevaarlijkste job ter wereld' waarbij honderden mensen vreselijke verwondingen oplopen
Credit: YouTube National Geographic

"Het is gewoon afschuwelijk"

In 2021 kwamen in de maand augustus vijf arbeiders om het leven tijdens het ontmantelen van schepen in Bangladesh. De maand daarop kwamen in Turkije twee arbeiders om het leven nadat een touw brak terwijl zij een schip ontmantelden. Dit incident vond plaats slechts twee maanden na een ander incident op dezelfde scheepsrecyclingwerf waarbij ook twee mannen om het leven kwamen. In 2016 werd een scheepssloper in Bangladesh doodgedrukt door een reusachtige stalen plaat, en in de vier dagen daarna kwamen op diezelfde scheepswerf nog eens drie mensen om het leven.

Glenn Thompson, assistent nationaal secretaris van de Australian Manufacturing Union, observeerde in 2015 scheepsbouwers in Chittagong. In een gesprek met news.au.com zei hij dat de industrie, die duizenden werknemers telt en waar elk jaar ongeveer 800 schepen kapot gaan, ‘afschuwelijk’ is. Hij zei: "Er ligt gewoon overal rotzooi. Mannen werken met oxy-acetyleen fakkels hoog op de bovenbouw van hulken zonder veiligheidsbarrières tegen uitglijden en vallen.”

Asbest dat met de hand verwijderd wordt

“De arbeiders hebben geen toegang tot elementaire beschermingsmiddelen zoals handschoenen of maskers,” ging hij verder. Thompson zei ook dat de arbeiders ook in contact komen met asbest, dat een dodelijke ziekte kan veroorzaken, dat met de hand moet worden verwijderd. De Internationale Arbeidsorganisatie heeft over het slopen van schepen gezegd: "Het slopen van schepen is uitgegroeid tot een belangrijk gezondheids- en milieuprobleem in de wereld. Het is een van de gevaarlijkste beroepen, met onaanvaardbaar hoge aantallen doden, gewonden en werkgerelateerde ziekten".

(Intropic: Credit YouTube National Geographic)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties