Drie op de vijf garagisten kunnen er niets van

Drie op de vijf garages zijn gebuisd voor het onderhoud van een wagen. Dat meldt het VRT-programma Volt, dat onlangs een wagen met steeds dezelfde gebreken voor onderhoud binnenbracht bij vijf garages. Het diagnosecentrum van mobiliteitsclub VAB controleerde in welke mate de defecten gevonden werden en de herstelling correct uitgevoerd werd. De test werd uitgevoerd […]

Drie op de vijf garages zijn gebuisd voor het onderhoud van een wagen. Dat meldt het VRT-programma Volt, dat onlangs een wagen met steeds dezelfde gebreken voor onderhoud binnenbracht bij vijf garages. Het diagnosecentrum van mobiliteitsclub VAB controleerde in welke mate de defecten gevonden werden en de herstelling correct uitgevoerd werd. De test werd uitgevoerd bij een merkgarage, een multimerkengarage en verschillende “quick fitters” (bedrijven zoals Auto5 en Midas).

Geen enkele garage wist een maximumscore te behalen. Twee garages haalden een score van 5 op 7, drie waren gebuisd. Volgens VAB kan het kwaliteitsverschil tussen garages soms groot zijn en verklaart dit “waarom tevreden automobilisten honkvast zijn wat de keuze van hun garagist betreft”.

Drie op de vijf garages hadden niet gemerkt dat het stoplicht linksachter van de testwagen niet werkte. “Een alarmerende vaststelling als je weet dat 9 procent van onze wagens een defect heeft aan de achterlichten of stoplichten”, klinkt het bij VAB. Eén garage had de bandenspanning niet gecontroleerd, terwijl de band aan de rechtervoorkant een veel te lage bandenspanning had.

Geen enkele garage merkte dat de reserveband plat stond. “Niet onmiddellijk onveilig, maar wel zeer onpraktisch als je met een platte band langs de kant van de weg staat”, aldus VAB. Drie garages hadden geen oog voor de kwaliteit van de ruitenwisser.

VAB doet meteen een oproep aan alle garages en onderhoudscentrales om bij elk onderhoud de verlichting, de banden en de ruitenwissers te controleren.

Reacties

wpDiscuz