Gebruik jij adblockers op YouTube? Dan zit je misschien binnenkort serieus in de penarie News
Gebruik jij adblockers op YouTube? Dan zit je misschien binnenkort serieus in de penarie
News

Gebruik jij adblockers op YouTube? Dan zit je misschien binnenkort serieus in de penarie

Wanneer je video's op YouTube bekijkt met een app die advertenties blokkeert, ontvang je nu een melding waarin staat dat je een 'adblocker' gebruikt en deze moet uitschakelen. YouTube heeft dit systeem enkele maanden getest in bepaalde regio's en rolt het nu wereldwijd uit, ook in België. Het doel is om gebruikers aan te moedigen advertenties toe te staan of over te schakelen naar YouTube Premium voor een advertentievrije ervaring. YouTube, dat aanzienlijke inkomsten genereert uit advertenties, wil op deze manier de stagnerende omzet stimuleren.

Gebruikers die een adblocker gebruiken, krijgen een melding waarin hen wordt gevraagd deze uit te schakelen, met de mogelijkheid om dit te doen of instructies over hoe dit te doen. Als alternatief kunnen ze slechts drie video's bekijken voordat de site geen video's meer afspeelt. YouTube stelt dat adblockers hun algemene voorwaarden schenden en heeft wereldwijd geprobeerd kijkers met ingeschakelde adblockers aan te sporen advertenties toe te staan of YouTube Premium uit te proberen.

Toename aantal YouTube Premium abonnementen?

De strengere aanpak heeft echter kritiek gekregen, en sommige gebruikers kiezen ervoor adblockers niet uit te schakelen. Dit heeft geleid tot een toename van het gebruik van adblockers die advertenties op YouTube blijven blokkeren zonder dat het bedrijf dit detecteert. Het is momenteel onduidelijk of deze strikte regels hebben geleid tot een toename van het aantal YouTube Premium-abonnementen.

Adblockers die advertenties op YouTube omzeilen

Makers van adblockers merken op dat veel gebruikers hun adblockers uitschakelen of verwijderen na de actie van YouTube, maar er is ook een tegengesteld effect waarbij meer mensen op zoek gaan naar adblockers die nog steeds advertenties op YouTube omzeilen. Dit fenomeen staat bekend als het 'Streisand-effect', waarbij het proberen te vermijden van aandacht juist het tegenovergestelde effect heeft.

De strijd van YouTube tegen adblockers heeft ook invloed op de privacy van gebruikers, aangezien adblockers vaak 'trackers' blokkeren die online gedrag volgen. Het is echter nog niet duidelijk wat de uiteindelijke gevolgen zullen zijn van deze strijd tussen YouTube en adblockers.

(Bron: hln.be - Intropic: Unsplash)

2 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties