Guatemala bouwt alternatief voor Panamakanaal News
Guatemala bouwt alternatief voor Panamakanaal
News

Guatemala bouwt alternatief voor Panamakanaal

Guatemala bouwt een alternatief voor het Panamakanaal. Goederenverkeer tussen Atlantische en Stille Oceaan zal over negen jaar ook mogelijk worden langs een auto- en spoorweg in het Centraal-Amerikaanse land.

"Het idee ontstond in 1998 toen een groep Guatemalteekse ondernemers zag dat er in Amerika een potentiële hindernis voor het mondiale containervervoer was met de verzadiging van het Panamakanaal", zegt Rokael Cardona, voorzitter van de Asociación Poder Para Todos (PPT), een partner in het project.

In juli begint de aanbestedingsprocedure. Volgend jaar start het werk.

Negen miljoen containers

De 372 kilometer lange en 100 meter brede corridor zal uit een autosnelweg, een spoorweg, een olie- en gasleiding bestaan en bijna in rechte lijn de twee oceanen met elkaar verbinden. Het betekent een nieuwe connectie tussen het zuiden van Azië en het zuidoosten van de VS, twee regio's met zeer veel internationale handel.

Volgens studies van de PPT is er tegen 2020 een potentiële markt van negen miljoen containers als gevolg van de verzadiging van het Panamakanaal en de verbindingswegen over land in de VS. In 2020 moet de Guatemalteekse corridor in werking treden.

De corridor maakt deel uit van een megaproject dat 8 miljard euro kost en dat ook in de bouw van twee containerhavens en talrijke industrieparken voorziet.

IPS

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties