Herstelt Transavia haar vliegtuigen met duct-tape? (foto) News
Herstelt Transavia haar vliegtuigen met duct-tape? (foto)
News

Herstelt Transavia haar vliegtuigen met duct-tape? (foto)

Geen idee hoe u erover denkt, maar als wij op een vliegtuig stappen en zien dat er bepaalde onderdelen vastgemaakt zijn met duct-tape, dan trekken wij ons maar al te graag terug naar onze auto om vervolgens zo snel mogelijk de luchthaven te verlaten en een pintje te gaan drinken op café. Daarom vragen we ons af hoe de maker van deze foto gereageerd heeft.
Transavia, het Ryanair van Nederland, heeft iets uit te leggen. Een passagier gooide namelijk een foto online waarop te zien is hoe een raampje van een Transavia-toestel met duct-tape vastgemaakt werd. Doen wij natuurlijk ook wel eens als de schoonmoeder in extreme zaagmodus in, maar een vliegtuig – als in aluminium gevaarte van 30.000 tot 350.000 kilogram dat het lot bepaalt van enkele honderden mensen – even oplappen met het plakkerig doe-het-zelf-goedje, dat vinden we dan weer een Golden Gate-brug te ver.

Daarom vroegen we ons af of dergelijke oplaptechniek wel vaker gebruikt worden in de luchtvaart. “Het is absoluut geen gangbare techniek, want duct-tape kan de druk van een vliegend toestel niet aan. Moest er eventueel een ongeval gebeuren, dan kan de vliegtuigmaatschappij overigens fluiten naar een vergoeding, want geen enkele verzekering dekt zoiets. Wat wél kan, is dat het vliegtuig aan de grond stond en de duct-tape een voorlopige maatregel was om de technici aan te duiden waar er zaken hersteld moeten worden”, vertelt luchtvaartspecialist Luk De Wilde.

Inderdaad, op de bewuste foto stond het toestel aan de grond, maar op een andere, gelijkaardige foto, kon je duidelijk zien dat het vliegtuig in de lucht hing. Even polsen dus bij Transavia zelf. “Wij weten over welke foto u spreekt, en dat ging inderdaad over een toestel van Transavia. De binnenzijde van het raampje was losgekomen en daarom heeft men het netjes vastgeplakt met duct-tape zodat het niet meteen weer zou loskomen. Een vliegtuigraampje bestaat echter uit twee lagen – een buiten- en binnenlaag – en het betrof hier de binnenlaag. Deze maatregel is absoluut veilig”, aldus de woordvoerster van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. We zullen hen maar geloven, zeker? (KDN)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties