Hoe de overheid slapend rijk wordt telkens we gaan tanken News
Hoe de overheid slapend rijk wordt telkens we gaan tanken
News

Hoe de overheid slapend rijk wordt telkens we gaan tanken

Het cliquetsysteem werd in het leven geroepen een hele tijd terug. In 2003 namelijk. Het houdt in dat wanneer benzine of diesel goedkoper wordt, maar de helft van de daling doorgerekend wordt naar de klant. De andere helft is.. voor de schatkist. Dat systeem werd in 2004 en 2005 toegepast. Daarna stegen de prijzen zo snel dat het systeem werd uitgebreid met het omgekeerde cliquetsysteem: Als benzine en diesel duurder worden, worden de accijnzen verlaagd om zo de btw-stijging op te vangen. Men legde toen het bedrag vast van 1,10 euro per liter diesel of 1,50 euro per liter benzine om het cliquetsysteem om te draaien.

Begin 2012 stond de olie zo duur dat de regering het cliquetsysteem plots afschafte wat concreet betekende dat nu de olie zo duur stond, de mensen geen voordeel meer kregen. Maar in de goede jaren wel steeds hadden afgedragen. In augustus 2012 smeekte iedereen om dat omgekeerde Cliquetsysteem terug in te voeren, maar men ging daar eens over vergaderen. En nadenken. De woorden van toenmalig minister van financieën Vanackere: "Ik begrijp dat mensen vragen stellen als de overheid via de fiscaliteit meer verdient aan de stijgende brandstofprijzen." In 2012 stond de olie aan 115 dollar per vat (nu net geen 40 dollar per vat), maar de regering was bikkelhard: de prijsstijging, de accijnzen en de btw: alles werd volle pot doorgerekend aan de klant.

Maar waar viel ons oog nu op vandaag? Morgen, woensdag, is er een daling van de dieselprijs maar... door het toepassen van het cliquetsysteem stijgen de accijnzen wel. De dieselprijs daalt dus wel aan de pomp, maar in mindere mate door de accijnsverhoging. Hoezo? Het cliquetsysteem was toch afgeschaft?

Uhu, maar... In November vorig jaar besliste de regering Michel om het cliquetsysteem versneld terug in te voeren, toen de olieprijzen weer daalden. En zonder rood te worden hoopt de regering zo op 100 miljoen euro extra voor de schatkist.

Moraal van het verhaal? Als de regering er winst bij heeft roepen ze een maatregel in. Het moment dat riskeert dat de burger gaat kunnen genieten van de maatregel en het hem geld gaat opleveren, schaft men de maatregel af. En eens het terug aan de overheid is om aan de winnende kant te zitten, roept men de maatregel terug in leven.. Zo win je natuurlijk altijd!

Voor de cijferliefhebbers: Vanaf woensdag vloeit er per getankte liter diesel 0,496 euro accijnzen naar de schatkist. Op de maximumprijs van 1,163 euro/liter is dat ruim 42 procent. Daarnaast komt er ook nog 21% btw op dezelfde liter diesel wat dus eigenlijk betekent dat meer dan de helft van je tankbeurt 'Ka'Tsjing' oftewel 'kassa kassa' is voor de overheid. Slapend rijk worden dus. (AVP)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties