"Inburgeraars staken inschrijving door computerproblemen bij onthaalbureaus" News
"Inburgeraars staken inschrijving door computerproblemen bij onthaalbureaus"
News

"Inburgeraars staken inschrijving door computerproblemen bij onthaalbureaus"

Het nieuwe computersysteem bij de onthaalbureaus dat inburgeraars moet inschrijven en opvolgen, draait al maanden zodanig in de soep dat de werking van de onthaalbureaus "bijna verlamd" is. De imagoschade is groot, zeggen de onthaalbureaus.

"Veel mensen die zich gemotiveerd aanmelden, moeten we meerdere keren terugsturen waardoor ze teleurgesteld afhaken", zo staat woensdag te lezen in De Standaard.

Cliëntvolgsysteem

De directies van de onthaalbureaus in Vlaanderen hebben vorige week een emotionele en scherpe brief gestuurd naar hun bevoegde Vlaamse minister, Geert Bourgeois (N-VA), waarin ze met aandrang een oplossing voor de problemen vragen.

Sinds december gebruiken de onthaalbureaus een nieuw 'cliëntvolgsysteem', KBI Connect, door de minister ingevoerd. Die software moet hen toelaten om makkelijker via elektronische weg gegevens van inburgeraars uit te wisselen met partners zoals de VDAB of de Huizen van het Nederlands.

"Teloorgang kwalitatieve aanbod"

Alleen lijkt het nieuwe systeem de voorbije maanden nauwelijks te hebben gewerkt, terwijl het oude systeem al buiten gebruik was.

Gevolg, aldus de onthaalbureaus in de brief aan de minister: "Administratieve rompslomp, kandidaat-cursisten NT2 (Nederlands voor anderstaligen, DS.) die teruggestuurd moeten worden door de centra omdat ze niet over de juiste documenten beschikken, half gevulde groepen Maatschappelijke Oriëntatie omdat inschrijvingslijsten niet kloppen, afspraken met inburgeraars die niet opgevolgd kunnen worden, essentiële informatie over de inburgeringstrajecten die verloren gaat."

"Onze werkingen zijn haast verlamd", klinkt het in de brief. De onthaalbureaus waarschuwen de minister voor "het zien teloorgaan van het kwalitatieve aanbod waar jaren aan gewerkt is".

Minister Bourgeois bevestigt dat het nieuwe cliëntvolgsysteem in de onthaalbureaus veel problemen veroorzaakt. "We werken samen met de IT-partner hard om de technische problemen op te lossen", zegt woordvoerder Kris Snijkers. "We zorgen er ook voor dat we het personeel een opleiding aanbieden."

"Dat alle inspanningen van de voorbije jaren worden tenietgedaan, is een beetje overdreven. En dat mensen moeten worden weggestuurd omdat ze niet ingeschreven raken? Er zijn al 2.000 contracten met inburgeraars in het nieuwe systeem ingevoerd, dat is niet slecht", zegt Snijkers.

Belga, Archieffoto

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties