Jongens en meisjes beleven secundair onderwijs heel anders News
Jongens en meisjes beleven secundair onderwijs heel anders
News

Jongens en meisjes beleven secundair onderwijs heel anders

Jongens voelen zich minder verbonden met school en zijn ook minder gemotiveerd dan meisjes. Dat blijkt uit Procrustes, een grootschalig onderzoek van KU Leuven, UGent en VUB, bij scholen, leerlingen, leerkrachten en ouders over de beleving van leerlingen in het secundair onderwijs.

Er werd bij de leerlingen gepeild naar hoe verbonden ze zich met hun school voelen, of ze school zinvol vinden, en hoe ze vinden dat ze door hun leraren behandeld worden. Ook hun intrinsieke studiemotivatie en hun zelfregulerende vaardigheden werden onderzocht. Hoewel het onderzoek slechts halfweg is, kunnen er toch al enkele opmerkelijke resultaten worden voorgesteld.

Jongens blijken school heel anders te beleven dan meisjes. Ze voelen zich minder verbonden met school en ervaren ook een grotere zinloosheid. Meisjes zijn ook intrinsiek gemotiveerder voor school dan jongens en zijn zelf beter in staat hun schoolwerk te organiseren, ze hebben met andere woorden betere zelfregulerende vaardigheden. Toch benadrukken de onderzoekers dat het geen "boy problem" is en dat ook bepaalde groepen meisjes kwetsbaar zijn op die vlakken.

Bij bepaalde scholen werd voor het vak Nederlands een specifiek onderzoek gedaan. Daaruit blijkt dat meisjes meer gedragsmatige betrokkenheid tonen dan jongens. Ze aanvaarden bijvoorbeeld makkelijker de verantwoordelijkheid voor een taak die ze krijgen. Wanneer leerlingen het gevoel hebben dat de leerkracht naar hen luistert, versterkt dit de klasbetrokkenheid bij zowel jongens als meisjes.

Belga, Foto Belga

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties