Onderwijsmagazine Klasse is vandaag van start gegaan met een campagne tegen cyberhaat. In een videobooschap worden internetgebruikers die kwistig omspringen met negatieve commentaren geconfronteerd met hun gedrag.
"Klinkt dit hard? Op het scherm doen deze woorden evenveel pijn", klinkt de bewustmakingsboodschap. "Schijtwijf", "Val toch dood", "Hoer!" of "Kruip terug in je boom, mottige strontaap!". Het zijn maar enkele voorbeelden van onlinecommentaren die steeds vaker de revue passeren op sociale netwerken als Twitter, Facebook en YouTube.
Hard aankomen
Onderzoekers hebben aangetoond dat zulke haatvolle opmerkingen even hard kunnen aankomen als in het echt. "Als je zoiets zegt tegen iemand die zich op dat moment al slecht voelt, kan dat grote schade aanrichten", weet psychologe Anne Hermans.
Voor zijn reclamecampagne trekt Klasse de lijn door naar het echte leven, om haat-plaatsers te laten inzien dat hun onlinecommentaren sociaal onaanvaardbaar zijn.
Bekijk de campagnevideo via YouTube:
MCe Beelden: YouTube
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties