Koppen onderzoekt in "De verdeelde klas" hoe diep racisme ingebakken zit in maatschappij News
Koppen onderzoekt in "De verdeelde klas" hoe diep racisme ingebakken zit in maatschappij
News

Koppen onderzoekt in "De verdeelde klas" hoe diep racisme ingebakken zit in maatschappij

Koppen, het reportageprogramma van de VRT, heeft met "De verdeelde klas" onderzocht hoe vatbaar kinderen zijn voor racisme en discriminatie. Ze hernamen een oefening van de Amerikaanse leerkracht Jane Elliott uit 1968 en verdeelden een vijfde leerjaar uit Antwerpen in twee groepen: kinderen met blauwe ogen en kinderen met bruine ogen.
De oefening toont aan dat kinderen zich heel snel vooroordelen eigen maken. Jane Elliott deed deze oefening met haar klas een dag na de moord op Martin Luther King om haar leerlingen aan den lijve te laten ondervinden hoe discriminatie voelt. De makers van Koppen onderzochten of Vlaamse leerlingen even vatbaar zijn voor discriminatie als hun Amerikaanse leeftijdsgenoten vijftig jaar geleden. Uit de sociale oefening van Koppen bleek dat de kinderen op één dag tijd in staat waren om de andere kinderen op basis van hun oogkleur te discrimineren. Elliot kreeg de reportage zelf te zien en reageerde verbaasd: "Is er nog niets veranderd tussen 1968 en nu? 'You need some help'."

Die mening is ook Wouter van Bellingen, directeur van het Minderhedenforum, toegedaan nadat hij de reportage zag. Van Bellingen ziet dat ongelijkheid door de structuren in Vlaanderen versterkt wordt. "In Vlaanderen zijn de voorwaarden voor discriminatie sterk aanwezig, wat verklaart waarom er hier zo'n grote etnische kloven bestaan", aldus Van Bellingen. Het Vlaamse onderwijssysteem is daarvan exemplarisch. "De diversiteit in onze samenleving wordt niet weerspiegeld in de klas." Toch was Van Bellingen niet helemaal somber gestemd na de reportage. "Als discriminatie op één dag aangewakkerd kan worden, dan kan het ook op één dag worden afgeleerd."

Ook Jan Bergs, de meester van het vijfde leerjaar in kwestie, gelooft dat het onderwijs een belangrijke rol moet spelen. "Het onderwijssysteem werkt onderscheid in de hand", zegt Bergs. Een brede eerstegraad in het secundair onderwijs, de lerarenopleiding aanpassen, ... Het zijn maar enkele van de mogelijkheden die hij ziet om het probleem van discriminatie deels aan te pakken. Maar hij gelooft dat het ook op kleinere schaal kan: "Je moet elk kind laten zien dat je iets van hen verwacht", besluit Bergs.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties