Laat je uitkleden aan de pomp: weldra 2 euro voor een liter benzine

2 euro voor een litertje benzine, zoveel zullen we binnenkort betalen volgens de grote baas van Total. Uiteraard zal het zo ver komen, de vraag is enkel wanneer. Natuurlijk zitten de onrusten in het Midden-Oosten er voor iets tussen, maar op middellange termijn kan olie eigenlijk alleen maar duurder worden. Weldra zal het aanbod de […]

2 euro voor een litertje benzine, zoveel zullen we binnenkort betalen volgens de grote baas van Total. Uiteraard zal het zo ver komen, de vraag is enkel wanneer. Natuurlijk zitten de onrusten in het Midden-Oosten er voor iets tussen, maar op middellange termijn kan olie eigenlijk alleen maar duurder worden. Weldra zal het aanbod de vraag niet meer kunnen bijbenen. Het is dan ook logisch dat er slechts één weg is die de olieprijs kan bewandelen en dat is omhoog.
Het is een combinatie van te weinig investeringen in olieproductie enerzijds en uitputting van voorraden anderzijds. Tussen het moment dat de olie uit de grond wordt gepompt en wanneer je er je benzinetank mee vult, liggen vaak verschillende jaren.

Uitputting wil uiteraard zeggen dat olie uiteindelijk opraakt, maar dat zullen onze kleinkinderen pas meemaken. Uitputting betekent wel dat de gemakkelijk vindbare olie schaars is.

Er zou olie uit teerzanden kunnen gewonnen worden, maar dat proces is te duur. Ook ligt er nog veel olie onder de oceaanbodem, maar daarbij komen kost veel meer dan boren bij de Arabieren. En over die woestijnen gesproken, ook daar moet de olie alsmaar dieper gewonnen worden.
Als men meer kosten moet maken om de olie boven de grond te krijgen, wordt die olie natuurlijk ook duurder. Daaruit volgt dat een liter euro 95 in een niet zo verre toekomst 2 euro kan kosten.

Voor een liter euro 95 betaal je vandaag gemiddeld bij:

  • Shell Express: 1,514 euro
  • Maes: 1,520 euro
  • Lukoil: 1,529 euro
  • Q8: 1,660 euro
  • Total: 1,660 euro
  • Texaco: 1,660 euro

De prijs van benzine ontleed

Olieprijs
. Bij het verlaten van de raffinaderij, wanneer de benzine gebruiksklaar is om in je benzinetank te gooien, bedraagt de prijs slechts één derde (33,25%) van de totale prijs die aan de consument wordt aangerekend. Voor 1 liter benzine 95 van 1,600 euro komt dit op 0,532 euro.

Winstmarge distributeurs
. De gebruiksklare benzine moet ook nog getransporteerd worden en de pomphouder betaald. De schakel ‘distributie’ neemt tien procent voor haar rekening. Of 0,16 euro op onze liter benzine.

Accijnzen en taksen
. 57% van de benzineprijs is nog niet verklaard. Die wordt ingenomen door diverse taksen:

  • De Apetra-bijdrage van 0,009 euro per liter dient ter financiering van de strategische reserves die ons land aanlegt om eventuele onderbreking in de bevoorrading het hoofd te kunnen bieden.
  • De Bofas-bijdrage bedraagt 0,0032 euro per liter en wordt aangewend om de kosten voor de bodemsanering van benzinestations te betalen. Uitgezonderd ons land beschikken enkel Denemarken en Nederland over een gelijkaardig systeem.
  • Het grootste deel van de prijs die je aan de pomp betaalt, gaat naar de schatkist. De accijnzen en energiebijdragen maken 38,8% van de prijs van loodvrije benzine uit: 0,62 euro. De BTW van 21% tenslotte betekent nog eens 0,27 eurocent per liter. (SL)

 

Reacties

wpDiscuz