Scholieren vragen dringend meer gemotiveerde leerkrachten in plaats van uitgebluste leraars. Dat blijkt uit een bevraging van 3.000 Vlaamse leerlingen door de Vlaamse Scholierenkoepel, zo schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard.
Het resultaat van de bevraging is een eisenpakket met zes vragen, zoals ook meer praktische lessen en een steviger anti-pestbeleid. Maar de voornaamste bezorgdheid gaat toch over het gebrek aan motivatie bij leerkrachten, voornamelijk door de vele regeltjes die hen opgelegd worden. "Als we vragen waarom we iets moeten leren, krijgen we vaak te horen: 'Het staat in onze leerplannen, we kunnen er niet onderuit'. Als ze ons nu eens zouden vertellen dat je met bepaalde wiskundige formules videogames kan maken, dan ben ik er zeker van dat je de hele klas mee hebt", klinkt het bijvoorbeeld bij de scholieren.
Volgens onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) zijn het vooral de scholen die zichzelf te veel druk opleggen. "Het is echt niet nodig om voor elk vak, elke doelstelling op te lijsten".
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties