Met deze futuristische ASKA rijden we in 2026 op de autosnelweg én vliegen we door de lucht News
Met deze futuristische ASKA rijden we in 2026 op de autosnelweg én vliegen we door de lucht
News

Met deze futuristische ASKA rijden we in 2026 op de autosnelweg én vliegen we door de lucht

We kunnen ons de CES in Las Vegas – de grootste tech-beurs ter wereld – natuurlijk niet voorstellen zonder dat er een of ander futuristisch voertuig wordt gepresenteerd. Op de beurs die momenteel aan de gang is, presenteerde de in Californië gevestigde startup ASKA een eerste volledig functioneel prototype van het ASKA A5 elektrisch aangedreven en vliegend ‘Vertical Takeoff and Landing (eVTOL)’ voertuig.

Ter grootte van een SUV is de ASKA A5 's werelds eerste elektrische voertuig met vier zitplaatsen dat op de weg kan rijden en tot 402 km kan vliegen op één lading. Het bedrijf beweert dat het voertuig in 2026 op de markt zal komen. De ASKA A5 combineert het beste van het moderne auto- en luchtvaartontwerp. De eVTOL heeft grote vleugels, met zes rotoren, die in de aandrijfmodus naar achteren klappen.

Met deze futuristische ASKA rijden we in 2026 op de autosnelweg én vliegen we door de lucht

Hij wordt aangedreven door een gepatenteerd energiesysteem met lithium-ion accu's en een benzinemotor die fungeert als ‘range extender’ aan boord. Deze dubbele energiebron levert een vliegbereik van 402 km. In de aandrijvingsmodus is de ASKA A5 uitgerust met een binnenwielmotor, waardoor alle vier de wielen buiten de romp kunnen worden geplaatst voor aandrijving op alle wielen, een betere aerodynamica en een maximale binnenruimte voor 4 passagiers.

Verticaal opstijgen of vanop de landingsbaan

In de vliegmodus klappen de vleugels van het voertuig met zes rotoren uit, waardoor het voertuig verticaal kan opstijgen of op een conventionele startbaan kan opstijgen. Een conventionele start- en landingsbaan kan het energieverbruik van het voertuig efficiënter maken. ASKA heeft slechts een compacte ruimte nodig om een verticale start of landing uit te voeren en past op bestaande parkeerplaatsen.

Met deze futuristische ASKA rijden we in 2026 op de autosnelweg én vliegen we door de lucht

Het voertuig kan thuis en bij EV-laadstations worden opgeladen, en de range extender-motor werkt op superbenzine die bij bestaande benzinestations voor auto's wordt verkocht. Dezelfde dubbele aandrijving werkt als een veiligheidsvoorziening en zorgt voor een minimum van 30 minuten reservevliegtijd, wat tegenwoordig vereist wordt door de veiligheidsinstanties wereldwijd. ASKA bevat ook een ballistische parachute in geval van nood om het geheel veilig terug naar de aarde te laten zweven.

Ride-sharing in 2026

ASKA A5 is al beschikbaar voor pre-order, waarvoor wel een aanbetaling van 5.000 euro wordt gevraagd. De ASKA zal een (duur) prijskaartje hebben van ongeveer 800.000 euro. Het bedrijf ontwikkelt een betaalbare on-demand ‘ride-sharing’ dienst die gebruik maakt van zijn eVTOL-voertuigen. ASKA's ride-sharing programma is gericht op beschikbaarheid in grote steden en omliggende gebieden tegen 2026. Gecertificeerde piloten zullen ride-share klanten thuis ophalen en naar hun bestemming vliegen. Tot die tijd werkt het bedrijf aan de certificering van de FAA. Testen op ware grootte zullen beginnen na de CES.

(Bron: Inceptivemind.com - Afbeeldingen: YouTube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties