Nachtvluchten boven Brussels Airport stagneren

Boven Brussels Airport werden in 2012 14.648 nachtvluchten uitgevoerd. Dat is een stabilisatie ten opzichte van een jaar eerder, toen er 14.781 werden uitgevoerd. Het aantal vertrekkende nachtvluchten, die voor de grootste lawaaihinder zorgen, steeg vorig jaar evenwel van 3.828 tot 4.206. De cijfers blijken uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits […]

Boven Brussels Airport werden in 2012 14.648 nachtvluchten uitgevoerd.

Dat is een stabilisatie ten opzichte van een jaar eerder, toen er 14.781 werden uitgevoerd. Het aantal vertrekkende nachtvluchten, die voor de grootste lawaaihinder zorgen, steeg vorig jaar evenwel van 3.828 tot 4.206. De cijfers blijken uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Eric Van Rompuy (CD&V).

In 2007 werden er nog 24.990 nachtvluchten geteld, waarvan 9.261 vertrekkende. De vermindering sindsdien is het gevolg van het vertrek van DHL naar Leipzig. Sinds 2009 laat de milieuvergunning jaarlijks ook slechts 16.000 nachtvluchten toe, waarvan 5.000 vertrekkende. In vergelijking met 2011 stegen er vorig jaar van op 25R (boven de Noordrand) iets meer vluchten op (1.989 versus 1.764) en vanaf baan 20 (boven de Oostrand) iets minder (1.540 versus 1.741).

In een mededeling verheugt Van Rompuy zich over de forse vermindering van de druk van het nachtlawaai op de inwoners in de omgeving van de luchthaven. “Het nieuwe spreidingsplan en de wettelijke beperking van het aantal nachtvluchten heeft fors bijgedragen tot het herstel van het maatschappelijk draagvlak voor de luchthaven”, aldus Van Rompuy, die betreurt “dat hiervoor nog weinig belangstelling bestaat in de media en bij de politici, hoewel dit enkele jaren terug de politieke agenda beheerste zoals de splitsing van BHV. Oplossingen krijgen blijkbaar minder aandacht dan problemen”

BELGA BELGA PHOTO

Reacties

wpDiscuz