Nieuw rapport over treinramp Buizingen haalt NMBS onderuit News
Nieuw rapport over treinramp Buizingen haalt NMBS onderuit
News

Nieuw rapport over treinramp Buizingen haalt NMBS onderuit

Het noodsein in Buizingen was niet sterk genoeg verlicht op de dag van het ongeval, in de trein ontbrak een verplicht veiligheidssysteem en de bestuurder heeft wel degelijk het stopsein genegeerd.

Die conclusies staan in een rapport van het Onderzoeksorgaan van Mobiliteit, die een Concentra-krant kon inkijken.

15 februari 2010. In Buizingen botsen twee passagierstreinen op elkaar. De balans: achttien doden, meer dan 150 gewonden. Twee jaar na het ongeval komt het Onderzoeksorgaan (OO) met een nieuw rapport naar buiten. Uw krant kon het al inkijken. Het dossier is 186 pagina's dik.

Dat het om een seindoorrijding gaat, daar is geen discussie meer over, ook niet in dit rapport. De treinbestuurder heeft wel degelijk het rode stopsein genegeerd. Maar de aandachtgaat vooral naar de technische gebreken die een treinongeval niet hebben verhinderd.

Wat opvalt:

  • Het spoor was op de plek van het ongeval uitgerust met het nieuwe remsysteem TBL1+. Dat zorgt ervoor dat een trein die een rood sein negeert, automatisch stopt. Alleen: de locomotief was niet uitgerust met TBL1+.
  • Het MEMOR-systeem, waarbij een rood lichtje begint te branden in de locomotief als de bestuurder door het rood rijdt, was niet aanwezig. Dat is nochtans verplicht.
  • Uit metingen op de dag van het ongeval blijkt ook dat de spanning op het rode noodsein te laag was. Volgens het Onderzoeksorgaan schijnt het licht daardoor minder fel en is het dus minder zichtbaar. Heeft de treinbestuurder het sein wel voldoende kunnen zien?

Vooral NMBS, en in iets mindere mate ook spoorwegbeheerder Infrabel, krijgen er dus van langs in het rapport. Het Onderzoeksorgaan geeft NMBS en Infrabel drie maanden de tijd om met een actieplan te komen. Zowel NMBS als Infrabel geven nog geen commentaar op het rapport. "Dat doen we nu nog niet, omdat er nog altijd een juridische procedure loopt", zegt Bart Crols, NMBS-woordvoerder. "We wachten dus met onze commentaar." (WB/Foto: Belga)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties