Piloten hekelen 'onveilige' nieuwe normen op Brussels Airport News
Piloten hekelen 'onveilige' nieuwe normen op Brussels Airport
News

Piloten hekelen 'onveilige' nieuwe normen op Brussels Airport

Staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) wil dat vliegtuigen vanaf oktober ook met een staartwind tot zeven knopen, dat zijn er twee meer dan nu het geval is, opstijgen en landen op Brussels Airport. Die nieuwe maatregel is zeer tegen de zin van de piloten. Zij vrezen voor de veiligheid. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

Momenteel wordt op Zaventem de norm van vijf knopen staartwind gehanteerd. Dat wil zeggen dat er als er een staartwind van meer dan vijf knopen staat, wordt uitgekeken naar een andere start- of landingsbaan. Wathelet wil die norm nu omhoogtrekken naar zeven knopen zodat er in de omgeving van de luchthaven minder geluidsoverlast is omdat vliegtuigen sneller kunnen landen.

Gevaarlijk

De piloten vrezen voor de gevolgen van die nieuwe norm. "Als we met een stevige staartwind moeten landen, naderen we de landingsbaan aan een hogere snelheid. Het risico bestaat dus dat de remmen overbelast worden of dat we te ver landen en de landingsbaan te kort is", trekt Filip Van Rossem van de Belgian Cockpit Association in Het Nieuwsblad aan de alarmbel. "Bij het opstijgen is er dan weer het gevaar dat het vliegtuig niet snel genoeg stijgt. Als de motor op dat moment hapert, dreigt een catastrofe."

Op het kabinet van Staatssecretaris Wathelet reageert men verrast op de kritiek. "In de praktijk wordt de norm van zeven knopen op Zaventem al jarenlang gehanteerd", klinkt het.

Archieffoto

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties