Procter & Gamble maakt publiciteit voor Ariel met nazi-symbolen

Procter & Gamble hebben voor hun wasmiddel Ariel een grootscheepse WK-campagne op poten gezet. Het plaatste afbeeldingen van truitjes van de Mannschaft op zowel de klassieke dozen als op flacons. Op de truitjes was ‘Ariel’ vermeld als naam van speler met daaronder een nummer. ’88’ op de dozen en ’18’ op de flacons. En laten […]

Procter & Gamble hebben voor hun wasmiddel Ariel een grootscheepse WK-campagne op poten gezet. Het plaatste afbeeldingen van truitjes van de Mannschaft op zowel de klassieke dozen als op flacons. Op de truitjes was ‘Ariel’ vermeld als naam van speler met daaronder een nummer. ’88’ op de dozen en ’18’ op de flacons. En laten net die beide nummers symbolen zijn van ultrarechts in Duitsland. Toeval ?
In nazi kringen staat ’18’ voor ‘Adolf Hitler’. De 1 verwijst daarbij naar de eerste letter van het alfabet, de 8 naar de achtste. Idem dus voor ’88’. Dat staat voor ‘HH’ of voluit : Heil Hitler. Vermoedelijk heeft dus een enthousiaste medewerker van de marketing dienst, met ultrarechtse sympathieën, deze boodschappen onder de neus van de directie, kunnen doorvoeren. Immers, 1 keer de bal verkeerd slaan met een ‘fout’ nummer kan best toeval zijn, maar 2 keer lijkt toch teveel van het goede om nog toevallig te zijn. Hoewel, voor de 88 hadden ze wel een goede uitleg : in een normale verpakking zitten ongeveer 83 doseringen en in de speciale ‘Mannschaft-verpakking’ zitten er 5 meer : 83 + 5 = 88.

Volgens de New York Daily News heeft Procter en Gamble ondertussen de bewuste campagne zijn en in de mate van het mogelijk, de bewuste verpakkingen uit de handel genomen. Zij hebben ook hun excuses aangeboden.

‘Voor een proper Duitsland’ is vermoedelijk ook niet onmiddellijk een geschikte slogan voor hun volgende campagne … (PVDK)

Reacties

wpDiscuz