Trajectcontrole blijkt enkel voor meer files te zorgen News
Trajectcontrole blijkt enkel voor meer files te zorgen
News

Trajectcontrole blijkt enkel voor meer files te zorgen

Bijna ergens wordt er in ons land zoveel blikschade gecreëerd als in de Kennedytunnel. Botsen en knotsen met fileleed als gevolg en men was aanvankelijk van plan dit 'op te lossen' met trajectcontrole, maar bij nader inzicht blijkt dit toch niet zo'n strak plan.


Trajectcontrole: op de E17 in Gentbrugge is die er al een tijdje en dat is zo'n succes dat het systeem af en toe uitgeschakeld wordt omdat men het papierwerk dat de boetes met zich meebrengen niet verwerkt krijgt.

Toch brengt het op natuurlijk en is men van plan om ook elders het systeem te installeren. Zo kunnen bestuurders die binnenkort op de E313 van Antwerpen naar de Kempen rijden ook maar beter hun snelheid in de gaten houden. Of hun brievenbus, enkele dagen later.

De Kennedytunnel, het stuk asfalt onder de Schelde en bron van zowat dagelijkse verkeersellende, staat eveneens reeds jarenlang op de lijst van plaatsen waar trajectcontrole zou komen. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) liet de zaak echter onderzoeken en kwam nu tot het besluit dat die controle er toch niet komt.

Dat legt zijn woordvoerder Jeroen vandaag uit in GvA. “Een taskforce maakte een analyse van plaatsen die in aanmerking komen voor trajectcontrole. In de eerste plaats kijken zij naar de hoeveelheid en de ernst van de ongevallen die er gebeuren. Daarnaast houden zij rekening met twee belangrijke factoren: het moet technisch haalbaar zijn en er moet een verband zijn met overdreven snelheid. Dat laatste is in de Kennedytunnel niet altijd het geval.”

“Volgens de studie gebeurt het gros van de ongevallen wanneer de maximumsnelheid in de tunnel 70 km/u bedraagt. Dat is deels logisch, omdat die 70 km/u geldt op de drukste momenten. Maar ook in de weekends gebeuren er heel wat minder ongevallen dan op weekdagen, niettegenstaande de toegelaten snelheid dan 100 km/u is en het er ook behoorlijk druk kan zijn.”

Algemeen besluit van dat rapport: “Trajectcontrole zou in de meeste gevallen ook voor meer files zorgen.” (SL)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties