Van stenen casino naar online casino News
Van stenen casino naar online casino
News

Van stenen casino naar online casino

Ontwerp en design kunnen een ruimte maken of breken. Een goed ontwerp kan emoties oproepen waardoor je er lang wilt blijven, maar het kan je ook een onbehaaglijk gevoel geven, waardoor je er het liefst zo snel mogelijk weer weg gaat. Moderne ontwerp principes kunnen ook op onverwachte wijze aan het werk worden gezet en nergens worden deze principes zo zorgvuldig afgewogen als in de casino wereld.

Het doel van ontwerp in casino’s

Het is geen verrassing dat casino’s graag zoveel mogelijk klanten willen aantrekken en hen daarna zo lang mogelijk willen laten gokken. Kleine veranderingen in ontwerp of design, die het gokgedrag van klanten zelfs maar een beetje wijzigen, kunnen een aanzienlijke toename van de inkomsten opleveren en het is geen toeval dat de meest extravagante voorbeelden van moderne architectuur in veel casino's te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld aan The Venetian in Las Vegas, waar bezoekers een Amerikaanse replica van Venetië kunnen bewonderen en kunnen rondvaren in gondels, of de halve schaal replica van de Eiffeltoren van het Paris Las Vegas casino-hotel.

De curb-appeal van casino’s is essentieel om publiek binnen te brengen en overal ter wereld wordt er onderling veel bij elkaar afgekeken. In Las Vegas begon het in de jaren vijftig met het toevoegen van zwembaden, steeds groter wordende signalering en reclameborden in de jaren zestig en imposante porte cochères in de jaren zeventig. Daarop volgde de verdere groei naar de immense resorts van tegenwoordig, die bezoekers van werkelijk alle gemakken voorzien en daarmee, voor de gehele duur van hun verblijf, ook binnen het hotel en het casino kunnen houden. Over de beste strategie om bezoekers zo lang en zo veel mogelijk te laten gokken bestaan verschillende theorieën.

Hostile architecture

Een veelvoorkomend studiegebied in de casino wereld is hostile architecture. Het idee achter hostile architecture is om een bepaalde structuur zo onaantrekkelijk mogelijk te maken om het publiek daarmee de juiste richting op te sturen. Zoals bijvoorbeeld stenen bankjes met veel armleuningen, die in openbare ruimtes worden geplaatst om daklozen te weren of punten obstakels op oppervlakken, waardoor de jeugd er niet kan rondhangen of skateboarden. Een vorm van deze techniek wordt ook toegepast in casino’s, hoewel dat op het eerste gezicht misschien niet zo lijkt. Een eenvoudig voorbeeld om dit te illustreren zijn de toiletten in casino’s; deze bevinden zich veelal in de verste uithoeken van de casino vloeren, zodat spelers die naar de toiletten lopen onderweg overal worden overrompeld door de talloze drukbezochte ruimtes en daardoor gelokt worden om meer spellen te spelen.

Een algemeen toegepast casino-ontwerp werd door voormalig gokverslaafde Bill Friedman in detail uit de doeken gedaan in zijn boek Designing casinos to dominate the competition uit 2000. Hij bestudeerde in zijn voormalige functie als casino executive meer dan tachtig casino's in Nevada, in een poging vast te stellen wat deze casino’s hadden dat mensen ernaar toe bracht. Omdat de spellen overal hetzelfde zijn moest het volgens hem de verpakking zijn die anders was.

Friedman’s gaming ontwerp

Friedman stelt dat het ontwerp van een casino direct verwant is aan de spelersaantallen en de winstgevendheid. Succesvolle casino's benutten volgens hem enkel en alleen de speelapparatuur als dominante decoratieve functie, zonder andere franje om je af te leiden van waar het om draait in het casino. Een doolhof indeling met moeilijk te vinden uitgangen, lage plafonds, het verbannen van klokken en een gebrek aan zonlicht zijn verder nodig om de focus op en intimiteit van het gokken te benadrukken. Uit onderzoek is gebleken dat Friedman-type locaties over het algemeen minder prettig aanvoelen en dat het gevoel van opwinding bij spelers hoog is. Als je wel eens in een casino bent geweest met lage plafonds, weinig decor buiten de tafels en slotmachines en met een lay-out die je op de een of andere manier altijd terugbrengt naar de casino vloer, dan heb je dit vrij hostiele ‘gaming-ontwerp’ van Friedman zelf kunnen ervaren.

Playground design

Andere casino ontwerpers, zoals Roger Thomas en Steve Wynn, nemen een ander standpunt in. Over het ‘gaming-ontwerp’ van Friedman zei Thomas: "Mensen willen geen weddenschappen plaatsen als ze zich gevangen, overweldigd of verward voelen. Dat is niet de stemming die je wilt." Wynn en Thomas gingen ervan uit dat mensen eerder grote, risicovolle inzetten zouden plaatsen als ze zich veilig en ontspannen voelen. In plaats van gokkers te vangen in een oneindig web van gokautomaten en speeltafels, zouden casino's klanten juist moeten verleiden met een gevoel van grootsheid en glamour, waarmee ze zich gedurende hun verblijf kunnen identificeren en zodoende ook grotere inzetten zullen plaatsen in het casino.

Thomas vs Friedman

Thomas begon met het creëren van een casino dat in strijd was met alle regels van Friedman’s ultieme casino-ontwerp. Waar Friedman juist uitging van lage plafonds, creëerde Thomas hoge plafonds en drong aan op duidelijke en snelle navigatie op de vloer. Thomas stelde zich daarnaast een elegante lobby voor met moderne decoratie, die niet alleen gevuld is met slotmachines zoals bij Friedman’s ontwerp. Hoewel het vijandige architectuurontwerp van Friedman nog steeds ruimschoots wordt toegepast in veel casino’s, verschoof de aandacht steeds meer naar een relaxed en luxueuzer ontwerp, ook wel het playground-design genoemd. Uit onderzoek over dit design is gebleken dat klanten hier beter op reageren, zich prettiger voelen dan op de Friedman-type locaties en bovendien meer geld uitgeven.

Nederlands casino ontwerp

Voor wie wel eens in een van de vele Holland Casino’s is geweest, is het playground design een bekend concept. Niet alleen zijn de gebouwen op zich indrukwekkend, zoals de vestiging in Breda in een oud kloostergebouw, of de nieuwe vestigingen in Venlo en Utrecht, maar ook de styling en het interieur sluiten naadloos aan op de luxueuzere en meer transparante aanpak. Er is een connectie met de buitenwereld door grote ramen en er zijn voornamelijk hoge plafonds met prachtige decoratie en verlichting. Spellen zijn vaak per soort bij elkaar gegroepeerd en navigatie is eenvoudig door de brede gangpaden die de casino vloer overzichtelijk maken.

Als we kijken naar minder grootschalige casino’s, zoals Jack’s casino die in Nederland 31 vestigingen heeft, dan valt het daglicht en de open ruimte hier weg. De plafonds voelen lager aan en de verlichting benadrukt dit. Speelautomaten staan overal en zijn minder onderverdeeld in verschillende secties. Ook bij vrijwel alle 34 vestigingen van het Fair Play casino voert een donkere, neonverlichte speelhal de boventoon met de focus op het spelaanbod. Maar hoe stenen casino’s ook hun best doen om spelers binnen te krijgen en hen zo lang mogelijk te laten spelen, geen enkel ontwerp is opgewassen tegen het gemak van online casino’s.

Ontwerp van online casino’s

Voor wie niet in de auto wil stappen, maar gewoon thuis op de bank een potje Blackjack wil spelen met een live dealer, is er inmiddels een groot legaal, maar ook een enorm illegaal aanbod om uit te kiezen. Sinds de opening van de online gokmarkt in Nederland moeten de vele stenen casino’s dan ook met een goed online casino ontwerp voor de dag komen om hun klanten te behouden. Bij online casino’s worden verscheidene UI/UX design tactieken toegepast om bezoekers te verwelkomen en lang te laten spelen. Dit zijn onder andere het zorgen voor een eenvoudige navigatie en een snelle interface die de spellen goed laad, maar ook heldere informatievoorziening die de betrouwbaarheid van het casino moeten benadrukken. Ook helpt een persoonlijke benadering, zoals het voorstellen van spellen op basis van het speelgedrag, bij het binden van klanten aan het merk.

UI/UX als interieur

Met stip op nummer één staan echter de vele extra’s die je bij online casino’s kunt krijgen. Welkomstbonussen en gratis speelgeld zijn voor velen reden om de stap naar online gokken te zetten, al was het maar om het eens uit te proberen. Voor legale casino’s in Nederland, die een vergunning hebben gekregen van de kansspelautoriteit, worden er veel eisen gesteld aan de extra’s die spelers kunnen krijgen, zodat meer spelen juist niet wordt aangemoedigd. Casino’s zonder vergunning, die meestal vanuit het buitenland opereren, hebben op dit gebied echter veel meer vrijheid en maken hier ook nadrukkelijk gebruik van, door zowel nieuwe als bestaande spelers met grote regelmaat meer speelgeld te geven. Aan de uitbetaling van dergelijke bonussen zijn veel regels verbonden; voordat je het bedrag in handen hebt, moet het bedrag meerdere keren worden ingezet om het vrij te spelen. Bij casino’s in Nederland zijn deze regels duidelijk en eenvoudig haalbaar, maar bij casino’s buiten Nederland is er minder transparantie en zijn de voorwaarden een stuk minder reëel.

Cruks casino’s

Wanneer een casino vanuit het buitenland opereert, is de exploitant bovendien niet aangesloten op het Nederlandse Cruks register. In dit register worden spelers met gokproblemen opgenomen die geen toegang meer mogen krijgen tot online en stenen casino’s in Nederland. Bij het Cruks uitschrijven is niet mogelijk, maar het Cruks omzeilen en gokken zonder Cruks is door het grote illegale aanbod wel mogelijk. Buiten het risico op gokverslaving brengt dit ook andere gevaren met zich mee, want hoe veilig een online casino ook lijkt door een superieure UI/UX ervaring, een online casino zonder Cruks en zonder degelijke autoriteit die de eerlijkheid van het spel controleert, blijft een risico. Zowel stenen als online casino’s zouden hun spelers moeten beschermen tegen frauduleuze activiteiten, hoewel de vele ingenieuze ontwerp strategieën om spelers zoveel mogelijk te laten spelen wat ons betreft ook eigenlijk wel in dat rijtje thuishoren.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties