Verhuurdersbond wil zwarte lijst voor slechte huurders News
Verhuurdersbond wil zwarte lijst voor slechte huurders
News

Verhuurdersbond wil zwarte lijst voor slechte huurders

Als je een woning verhuurt, wil je uiteraard iedere maand mooi je huurgeld ontvangen en hoop je dat de huurders je pand onderhouden zoals een goede huisvader dat zou doen. Maar soms loopt dat mis. Het huis volledig geruïneerd, maanden achterstallige huur dat er maar niet komt.. En dan zit je als verhuurder in de rats. Dat is niet leuk.

Een zwarte lijst met huurders erop dus die problemen veroorzaakten in het verleden, zodat de verhuurder deze kan raadplegen alvorens een huurcontract aan te gaan. Maar ze willen verder gaan: ook een attest van de Nationale Bank dat je solvabel genoeg bent om de huur te kunnen betalen zouden ze graag krijgen.

Maar wat als je eens de kant van de huurder gaat bekijken? Waar is de lijst van verhuurders die er een sport van maken pietluttigheden aan te halen om de waarborg niet weer te storten? Waar is de lijst van de verhuurders die woningen verhuren met verborgen gebreken? Waar is de lijst van de verhuurders die vertikken om bvb een nieuwe verwarming te laten plaatsen nadat de oude puffend de geest gaf?

Dan het gedeelte over 'solvabel' zijn. Na een echtscheiding is er nog een openstaande schuld van 5000 euro. Zowel jij als je ex-partner gaan het engagement aan om die schuld af te lossen met ieder 200 euro per maand. Na een jaar is de schuld afbetaald maar.. De Nationale Bank zal dat jaar geen attest afleveren. Wat moet je dan doen dat jaar? Onder de sterren slapen?

En wat met het omgekeerde verhaal? Man en vrouw gaan werken en hebben dus een attest van de Nationale Bank dat ze solvabel zijn. Ze huren een woning maar op een gegeven dag doet mijnheer een herseninfarct. Mijnheer komt zwaar ziek en met maandenlange revalidatie voor de boeg naar huis van het ziekenhuis. Mevrouw besluit deeltijds te gaan werken omdat de man veel zorg nodig heeft. Daar sta je dan mooi met je attest van de Nationale Bank uit het verleden.

Je kan databases laten maken wat je wil. Als er geen controle is, heb je niets aan die databases of lijsten. Zo bestaan er al jaren lijsten van mensen die veroordeeld zijn voor dierenmishandeling en een verbod hebben om nog dieren te houden. maar niemand raadpleegt die lijsten of weet waar hij of zij moet zijn om deze te raadplegen. Straffer nog: waar is de lijst van mensen van wie het rijbewijs is ingetrokken? De politie kan niet zien of jij je rijbewijs thuis bent vergeten of het ergens in beslag genomen op een commissariaat ligt.

Wetgeving dient nageleefd te worden. Zo is het bvb al jaren verplicht om op een affiche voor een pand dat te huur staat, de huurprijs te vermelden. Maar geen verhuurder die dat doet. Zelfs de immo-kantoren doen het niet. Volgens de verhuurders schendt dat de privacy, als buren weten hoeveel huishuur ze rekenen aan de huurders. Maar een lijst over solvabel zijn of niet mag dan de privacy niet schenden van een huurder?

Huurproblemen kan je ook oplossen je door reeds bestaande instanties in te schakelen zoals bvb een OCMW. Net zoals nu reeds gebeurt voor nutsvoorzieningen. Kom je in de problemen met elektriciteitsfactuur, of gas of water, schakelt men het OCMW in. Zij nemen dan contact op met de bewoners en gaan het gesprek aan. Nonchalance? Echt problemen? Indien het laatste wordt een realistisch afbetalingsplan gemaakt.

Een verhuurder zou zo ook naar het OCMW moeten kunnen stappen om zijn probleem uit te leggen met de huurder. Waarop de huurders worden uitgenodigd voor een gesprek of in geval waar men vandalisme vermoedt een huisbezoek aflegt. Het spreekt voor zich: huurders die niet wensen mee te werken, moeten per direct uit de woning kunnen worden gezet.

In deze tijden mag men niet veralgemenen dat iedere huurder die achterop komt met zijn huurgeld, per definitie van slechte wil is. Uiteraard zijn die er; en die moeten streng worden aangepakt. Maar iedere huurder gaan straffen voor een klein percentage dat zich niet gedraagt, lijkt ons een brug te ver. In Ninove (Oost-Vlaanderen) is er trouwens zo'n proefproject waar o.a. het OCMW wordt ingeschakeld bij huurproblemen alvorens het kalf verdronken is en de ervaring (uit buurtgemeentes) leert dat de helft van de problemen zichzelf oplossen na een gesprek en/of bemiddeling. Ook het aantal huisuitzettingen daalde met 50%.

Dialoog in tijden van vlotte communicatie kan wonderen doen. Hierbij nog een filmpje van een huurder die compleet door het lint gaat nadat hij vernam dat de huisbaas de waarborg van 2000 euro niet wou terug betalen. (AVP)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties