Verwarring alom... Wat is dat nu met die betalende versie van Facebook!? News
Verwarring alom... Wat is dat nu met die betalende versie van Facebook!?
News

Verwarring alom... Wat is dat nu met die betalende versie van Facebook!?

Bijna iedereen heeft het gemerkt: plots kreeg je op Facebook en Instagram de keuze voorgelegd. Ofwel gaf je nadrukkelijk toestemming voor gepersonaliseerde advertenties, ofwel koos je voor een betalende versie van de socialemediaplatformen zonder reclame. Dit heeft tot verwarring geleid.

Facebook en Instagram vragen nu zo nadrukkelijk om toestemming vanwege hun conflict met Europa. Enkele jaren geleden, bij de invoering van de nieuwe GDPR-wetgeving, hadden de apps gebruikers slechts twee opties gelaten: ofwel hun account verwijderen, ofwel akkoord gaan met gepersonaliseerde advertenties. Het was niet mogelijk om te kiezen om de advertenties niet af te stemmen op jouw gewoontes zonder je sociale media te verliezen, wat in strijd was met de nieuwe wet, zo werd geoordeeld.

Zeer gerichte reclame op basis van verzamelde gegevens

De Europese tak van Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, is gevestigd in Ierland. De toezichthouder daar heeft besloten dat Meta feitelijk niet in overeenstemming was met de wet. Door dit abonnement aan te bieden, hoopt het bedrijf nu met rust gelaten te worden, hoewel daarover nog discussie bestaat. Als gebruiker kun je Facebook of Instagram niet gebruiken zonder te betalen en zonder dat jouw gegevens voor advertenties worden gebruikt.

De apps van Meta verzamelen diverse gegevens over hun gebruikers, zoals woonplaats, leeftijd, opleiding en hobby's. Ook houden de platforms bij naar welke berichten mensen kijken, zodat ze precies weten waar mensen in geïnteresseerd zijn. Hierdoor kunnen ze zeer gerichte reclames laten zien, iets waar adverteerders enthousiast over zijn. Meta gelooft zelf niet in een internet zonder gepersonaliseerde advertenties.

Verwarring alom... Wat is dat nu met die betalende versie van Facebook!?
Het bericht dat iedereen zag verschijnen

"Groei Europese economie wordt gestimuleerd"

Het bedrijf zegt: "Wij geloven in een door advertenties ondersteund internet, dat mensen toegang geeft tot gepersonaliseerde producten en diensten, ongeacht hun economische status. Het stelt kleine bedrijven ook in staat potentiële klanten te bereiken, hun bedrijf te laten groeien en nieuwe markten te creëren, waardoor de groei van de Europese economie wordt gestimuleerd." De Europese privacywaakhonden gaan 'kritisch' kijken naar de huidige oplossing van Meta om toestemming van gebruikers te verkrijgen, aldus een woordvoerster van de Autoriteit Persoonsgegevens in Nederland, zo meldt hln.be.

Maar dat de discussie nog niet is afgelopen, bleek begin deze maand al, vlak nadat Meta de nieuwe abonnementen had aangekondigd. Toen besloten de toezichthouders dat Meta geen gepersonaliseerde advertenties meer mag tonen, omdat het daarvoor geen 'geldige juridische basis' heeft. Wordt dus vervolgd. Maar je kunt wel gratis de apps blijven gebruiken als je dat wilt.

(Bron: hln.be)

(Intropic: Image by jannoon028 on Freepik)
2 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties