Vetbetaalde NMBS-toplui lieten zich serieus rippen News
Vetbetaalde NMBS-toplui lieten zich serieus rippen
News

Vetbetaalde NMBS-toplui lieten zich serieus rippen

De NMBS stuurt steeds meer treinen door de Diaboloverbinding naar de luchthaven. Niet omdat daar veel reizigers moeten zijn, wel omdat het spoor zich heeft laten vangen aan een wurgcontract met privépartner Northern Diabolo. Experts ramen de mogelijke schade op 1 miljard euro. Dat schrijft De Morgen.

Lees ook:

Het contract voor de Diabolo bevat strenge doelstellingen qua reizigersaantallen. Als die niet worden gehaald, is privépartner Northern Diabolo ingedekt door een aantal corrigerende mechanismen. Als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven, kan de privépartner de NMBS verplichten om de reizigerstol te verhogen. Vandaag is dat 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf 2014 5 euro per persoon.

De NMBS blijft ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent. Als de situatie in de tweede helft van 2013 niet drastisch verbetert, kan de privépartner de concessie opzeggen op het einde van dit jaar. In dat geval zou Infrabel de hele investeringskost moeten overnemen, net als de verwachte inkomsten van de komende 35 jaar. Een expert van het Rekenhof raamt de schade op 1 miljard euro.

Daarom stuurt de NMBS nu zoveel mogelijk treinen door de Diaboloverbinding. Zo rijden sommige treinen van Mechelen naar Leuven via de luchthaven.

"Geen vergelijking met Fyra"

Infrabel benadrukt evenwel "de goede samenwerking met de investeerders" maar wil niet ingaan op de clausules van het contract.

Over het reizigerssupplement luidt het bij Infrabel dat ook in andere landen een vergelijkbare toeslag bestaat. "Wil men dan het enigste land zijn met een nationale luchthaven die niet bediend wordt door de trein", vraagt men zich af bij de infrastructuurbeheerder.

Infrabel is overigens niet te spreken over de vergelijking tussen de hogesnelheidstrein Fyra en het Diabolo-project. "De Fyra is een product, de Diabolo-verbinding is een gigantisch infrastructuurproject, met de bedoeling de luchthaven beter te ontsluiten via het spoor", aldus woordvoerder Frédéric Petit, die benadrukt dat het de goede kant uitgaat met de reizigerscijfers van de verbinding.

Het pps-project (publieke-private samenwerking) is er gekomen op vraag van en in afstemming met de regering, luidt het nog bij Infrabel, dat ook wijst op positieve effecten van de verbinding, bijvoorbeeld minder files.

Belga, Archieffoto's

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties