Vlaams Belang shockeert met Flair en Libelle-cover (foto)

Na de foto van Ann-Sophie Dewinter in bikini-boerka heeft Vlaams Belang weer een controversiële actie opgestart. Nadat hun advertenties geweigerd werden in de bladen Flair en Libelle pakken ze uit met een alternatieve versie van de beide bladen die gegarandeerd voor de nodige controverse zal zorgen. Vlaams Belang brengt nu twee covers van de bladen […]

Na de foto van Ann-Sophie Dewinter in bikini-boerka heeft Vlaams Belang weer een controversiële actie opgestart. Nadat hun advertenties geweigerd werden in de bladen Flair en Libelle pakken ze uit met een alternatieve versie van de beide bladen die gegarandeerd voor de nodige controverse zal zorgen.
Vlaams Belang brengt nu twee covers van de bladen Flair en Libelle uit met vrouwen in boerka op. Wat is de reden voor deze actie?
Filip Dewinter: “Na de publicatie van het boek ‘Hoer noch Slavin – Vrouwen en islam’ van gewezen Miss België en senator Anke Van dermeersch wilden we de nodige aandacht geven aan het thema door middel van betaalde advertenties in de betrokken bladen, maar dit werd geweigerd door Sanoma omdat dit ‘niet in overeenstemming is met de normen en waarden van deze magazines’. Nochtans gaat het hier over twee bladen die volledig gericht zijn op vrouwen en die emancipatie hoog in het vaandel dragen, dus zou het vrouwonvriendelijke aspect van de islam even goed kritisch mogen aangepakt worden. Maar nee, in plaats daarvan publiceren ze de laatste nieuwe trends op het vlak van hoofddoeken-mode en is er geen plaats voor een kritische mening. Ik vermoed dat moslima’s voor hen een groeiende markt zijn waardoor het commerciële aspect voor hen belangrijker is dan vrouwenemancipatie op zich. Vandaar de persiflages om aan te tonen dat ze blind zijn en blijven voor de vrouwonvriendelijke standpunten van de islam.”

Het Vlaams Belang heeft al meerdere keren aangeklaagd dat de partij niet in voldoende verhouding aan bod komt in de media. Is dat ook het geval bij Sanoma?
Filip Dewinter: “Net als bij andere media merken we dat er een duidelijke strategie is om het Vlaams Belang te mijden. Wanneer ze ons de grond in kunnen schrijven zal men het niet laten, maar wanneer we met een positieve boodschap komen, worden we doodgezwegen. Vandaar dat wij besloten hebben om ook die media niet meer te sparen.”

Op de affiches is ook een bom te zien (handtasbommen – opgeblazen gevoel). Wat heeft dat nog met het vrouwonvriendelijke aspect van de islam te maken?
Filip Dewinter: “Het is een humoristische persiflage. Wanneer je dat doet, moet je er voor zorgen dat het beeld dat je maakt voldoende krachtig is om de lachers op de hand te krijgen. Dat we daarvoor in ‘overdrive’ gaan, hoort  er nu eenmaal bij. Voor alle duidelijkheid: dit is een karikatuur die we schetsen en geen ideologisch of wetenschappelijk onderbouwd statement. Wie dat zoekt, moet het boek lezen.”

Hoe denk je dat Sanoma zal reageren?
Filip Dewinter: “Ik hoop dat ze het sportief opvatten. Woord en wederwoord, nietwaar?”

Bij Sanoma reageerde Christine Festjens, Publishing Director bij Sanoma Media, tegenover De Standaard Online: “Wij vinden dit totaal niet kunnen. Dit is totaal ongepast en wij zullen zeker reageren. Dit is misbruik van concepten en merken, en het gaat om misleidende communicatie’, besloot Festjens. ‘Dit past helemaal niet bij de filosofie van onze magazines”.

Het bedrijf zal naar alle waarschijnlijkheid het Vlaams Belang in gebreke stellen. (KA)

Hier kan je alvast de bewuste covers terugvinden:

Reacties

wpDiscuz