Wie de afgelopen dagen de baan op moest, heeft het ongetwijfeld gemerkt: het wegdek zit vol putten en scheuren. “Een klassiek winterfenomeen”, zegt Ilse Luypaerts van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Waar nodig worden de gaten met koud of warm asfalt opgevuld.”
    De combinatie van strooizout en
 negatieve temperaturen is dodelijk
 voor een wegdek: het zout tast
 de toplaag aan, waarna water via
 scheurtjes binnensijpelt en bij bevriezing
 weer uitzet.
    Vorige winter
 bedroeg het totale kostenplaatje van
 de winterschade 88 miljoen euro.
 Om een winter vol putten te vermijden,
 heeft minister van Openbare
 Werken en Mobiliteit Hilde Crevits
 (CD&V) ervoor gezorgd dat er dit
 jaar twee asfaltcentra openblijven
 tijdens de wintermaanden.
    Noodherstellingen gebeuren normaal
 gezien met koud asfalt. Dat
 droogt sneller, maar is ook minder
 sterk. “Dankzij de twee asfaltcentra
 kunnen we deze winter echter ook
 herstellingen met warm asfalt uitvoeren”,
 zegt Luypaerts.
 
                            
                                                     
                            






Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties