Vlaamse wegen vol gaten en scheuren

Wie de afgelopen dagen de baan op moest, heeft het ongetwijfeld gemerkt: het wegdek zit vol putten en scheuren. “Een klassiek winterfenomeen”, zegt Ilse Luypaerts van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Waar nodig worden de gaten met koud of warm asfalt opgevuld.” De combinatie van strooizout en negatieve temperaturen is dodelijk voor een wegdek: het […]

Wie de afgelopen dagen de baan op moest, heeft het ongetwijfeld gemerkt: het wegdek zit vol putten en scheuren. “Een klassiek winterfenomeen”, zegt Ilse Luypaerts van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Waar nodig worden de gaten met koud of warm asfalt opgevuld.”

De combinatie van strooizout en
negatieve temperaturen is dodelijk
voor een wegdek: het zout tast
de toplaag aan, waarna water via
scheurtjes binnensijpelt en bij bevriezing
weer uitzet.

Vorige winter
bedroeg het totale kostenplaatje van
de winterschade 88 miljoen euro.
Om een winter vol putten te vermijden,
heeft minister van Openbare
Werken en Mobiliteit Hilde Crevits
(CD&V) ervoor gezorgd dat er dit
jaar twee asfaltcentra openblijven
tijdens de wintermaanden.

Noodherstellingen gebeuren normaal
gezien met koud asfalt. Dat
droogt sneller, maar is ook minder
sterk. “Dankzij de twee asfaltcentra
kunnen we deze winter echter ook
herstellingen met warm asfalt uitvoeren”,
zegt Luypaerts.

Reacties

wpDiscuz