Vliegen wordt gevaarlijk

Ditmaal heeft dit niks te maken met vliegtuigkapers en mannen (al dan niet met baarden) met bommengordels om hun middel, maar wel met de economische crisis. Dat is wat de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (kortweg VNV) meldt in De Telegraaf. “Ook bij de vliegmaatschappijen krijgen de commerciële belangen de overhand. Volgens de nieuwste richtlijnen moeten […]

Ditmaal heeft dit niks te maken met vliegtuigkapers en mannen (al dan niet met baarden) met bommengordels om hun middel, maar wel met de economische crisis.


Dat is wat de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (kortweg VNV) meldt in De Telegraaf. “Ook bij de vliegmaatschappijen krijgen de commerciële belangen de overhand. Volgens de nieuwste richtlijnen moeten wij ’s nachts elf uur vliegen, en dat terwijl wetenschappers zeggen dat tien uur de uiterste grens is. In Amerika zelfs maximaal negen uur. De kans op ongelukken door oververmoeidheid in de cockpit neemt dan ook aanzienlijk toe!”

Verder zijn piloten niet te spreken over de krappe vliegschema’s. Er moet sneller gevlogen worden om de rusttijden tot een minimum te beperken. Extra piloten kosten alleen maar meer geld.

Ook op vliegtuigen zelf wordt er bespaard. Luchtvaartmaatschappijen willen meer winst maken door kleinere vliegtuigen in te zetten. Wanneer er pakweg een Boeing 757 wordt ingezet op een transatlantische vlucht wordt er wel bespaard, maar bij teveel tegenwind zal er onderweg moeten bijgetankt worden met overlast en vertragingen tot gevolg.

Los van dat zijn er ook nog problemen met de Airbus A380. Dat type vliegtuig blijkt wel eens last te hebben van scheurtjes in de vleugels. Volgens EASA, die de Europese waakhond voor luchtveiligheid is, zou het wel eens kunnen dat er een tijdelijk vliegverbod voor de A380 komt. (SL)

Reacties

wpDiscuz