Wat er precies gebeurde in de gecrashte Airbus van Germanwings

Uit de officiële persconferentie is gebleken dat de copiloot van de gecrashte Airbus van Germanwings het toestel inderdaad bewust de grond in heeft geboord. Toen de kapitein even naar het toilet ging, zag hij zijn kans schoon en blokkeerde hij de cockpitdeur. Vervolgens vloog hij met het toestel en de overige 149 mensen aan boord […]

Uit de officiële persconferentie is gebleken dat de copiloot van de gecrashte Airbus van Germanwings het toestel inderdaad bewust de grond in heeft geboord. Toen de kapitein even naar het toilet ging, zag hij zijn kans schoon en blokkeerde hij de cockpitdeur. Vervolgens vloog hij met het toestel en de overige 149 mensen aan boord tegen een bergflank.

De verschrikkelijke vliegtuigcrash van Germanwings werd veroorzaakt door copiloot Andreas Lubitz. De 28-jarige piloot liet het toestel bewust zakken tot het op zo’n 2.000 meter hoogte tegen een bergflank knalde. Lubitz klonk in het begin van de vlucht behoorlijk laconiek tijdens de korte gesprekken met gezagvoerder Patrick Sonderheimer.

Toen laatstgenoemde naar het toilet ging, besloot de copiloot om de cockpitdeur te blokkeren. Eerst klopte de gezagvoerder zachtjes op de deur, maar toen er maar geen antwoord van binnenin kwam, begon hij steeds heviger en heviger op de deur te beuken. “Andreas, open de deur”, schreeuwde hij. Maar er kwam geen antwoord. Nooit. “Zijn ademhaling klonk tot op het eind heel normaal”, aldus de procureur. Vlak voor de impact begonnen de passagiers te schreeuwen. De meesten waren dus volledig bij bewustzijn op het moment van de crash. 

Gezagvoerder Patrick Sonderheimer had meer dan 6.000 uren vliegervaring en werkte sinds vorig jaar voor Germanwings, en voordien voor Lufthansa en Condor. Copiloot Andreas Lubitz had slechts 630 vlieguren achter de kiezen en vervoegde Germanwings in september 2013. HIER vind je een uitgebreide beschrijving.

Hoe komt het dat de gezagvoerder niet in de cockpit geraakte?

De beveiliging van de cockpitdeur zit immers zo in elkaar dat enkel degene die in de cockpit zit bepaalt of de deur al dan niet open gaat. Uit de opnames bleek dat één van de twee piloten niet binnen geraakte. Moest de piloot in de cockpit bijvoorbeeld een hartaanval gekregen hebben, dan kon de buitenstaande piloot nog steeds een code invoeren en zou de deur na een halve minuut openen. Indien de piloot in de cockpit niet wilde dat de andere piloot binnen geraakte, dan kon hij in die halve minuut alsnog de toegang ontzeggen. De laatste optie is dus spijtig genoeg waarheid gebleken.

Op 19 december 1997 gebeurde al een gelijkaardig scenario als hierboven gespeculeerd. Toen boorde de kapitein – die de toegang tot de cockpit ontzei toen de copiloot even uit de cockpit ging – van SilkAir Flight 185 zijn Boeing 737-300 de rivier Musi in, ter hoogte van Palembang in het Indonesische Sumatra. Alle 104 inzittenden kwamen om het leven. (KDN)

Hoe de cockpitdeur in een Airbus A320 precies werkt:

Een reconstructie van het drama uit 1997 waarbij een piloot zijn vliegtuig zelf liet crashen:

Reacties

wpDiscuz