Burgemeester Genk is opgejaagd wild na 375.000 euro voor Danni Lowinski News
Burgemeester Genk is opgejaagd wild na 375.000 euro voor Danni Lowinski
News

Burgemeester Genk is opgejaagd wild na 375.000 euro voor Danni Lowinski

Het rommelt flink in Genk nadat CD&V-burgemeester Dries opnieuw honderdduizenden euro's steekt in de tv-reeks Danni Lowinski. De Genkse oppositiepartijen vinden dit niet kunnen: "Voor die reeks wordt in totaal 375.000 euro uitgetrokken", zeggen ze verbijsterd.

Voor de eerste serie van Danni Lowinski - die zich in Genk afspeelt - telde de burgemeester 250.000 euro sponsoring neer. Het tweede seizoen krijgt opnieuw sponsoring vanuit Genk: 125.000 euro. Tezamen is dat 375.000 voor een tv-serie om de stad mooier in de verf te zetten.

Dat de oppositie daar niet mee tevreden is, is het understatement van de eeuw. Het moet zowat uniek zijn in Vlaanderen dat de hele oppositie van links naar rechts tegen het citymarketing-plan is.

Ze schieten echt met scherp op de plannen van Dries: "Er zijn hier een hele reeks behoeften die veel dringender zijn, zoals flankerend onderwijs”, zegt Harrie Dewitte van de PVDA+. Eenzelfde geluid horen we bij gemeenteraadslid Chris Janssens van Vlaams Belang, toch niet direct vrienden van de PVDA: "Als gemeente met de armste inwoners van Limburg mag je niet je geld steken in iets waar amper respons op komt."

Ook de socialistisch-groene oppositiepartij Pro Genk is ontstemd, zegt woordvoerder Angelo Bruno: "De laatste jaren steekt de coalitie CD&V/N-VA alleen maar middelen naar prestigieuze projecten". Zelfs de liberalen - nochtans niet ongevoelig voor stadsreclame - geloven niet in het project van Dries. Gemeenteraadslid Luc Gieraerts (Open VLD) is overtuigd dat de reeks geen meerwaarde heeft voor Genk. "Een kijker van buiten Genk zal Genk er nooit in herkennen."

En toch blijft burgemeester Dries erin geloven: "Ik denk dat het belangrijk is om citymarketing te doen", zegt de burgervader van Genk. "Dat geld dat naar Danni Lowinski ging komt uit het marketingbudget van 1 à 1,5 miljoen. Dat budget is in totaal nog geen procent van onze totale uitgaven. Volgens mij is het ook de goedkoopste oplossing. Als je reclame wilt maken op VTM zijn we meer geld kwijt, dat hebben we al laten narekenen. Het is in elk geval goed voor ons imago. En ik stel vast dat vorig seizoen 1,4 miljoen mensen kijken naar die serie."

Dat laatste cijfer moet toch wel genuanceerd worden. De serie scoorde aanvankelijk zeer goed als je het gemiddelde neemt maar ondertussen zijn er een half miljoen minder kijkers per afzonderlijke aflevering. Zo keken er op 17 mei nog maar 817.052 kijkers en haalde het programma deze maand nooit meer dan 1 miljoen kijkers. Of een nieuwe serie meer kijkers gaat opbrengen is nog maar de vraag want het is hoogst uitzonderlijk dat een vervolgserie hogere kijkcijfers scoort. (AN)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties