Binnenkort ook bij u in de buurt: supertrucks

Ecocombi, LZV, supertruck, monstertruck. Veel verschillende namen voor een vrachtwagen die twee of meer opleggers sleept en dit jaar op de Vlaamse wegen verschijnt als het aan minister van Openbare Werken Crevits ligt.

Vlaams minister Crevits is bijna klaar met een kb waarmee de supervrachtwagens - maximum 25,25 meter lang en 60 ton zwaar - op de Vlaamse wegen kunnen rijden, bericht een Corelio-krant. Op 26 maart 2008 lekte al een eerder initiatief uit waarbij de minister de kolossen over de E313 wilde laten pendelen tussen TI Automotive Systems in Beringen en Volvo Cars in Gent. Dat stootte toen op protest van de toenmalige coalitiepartner SP.A omdat de supertrucks verkeer zouden kunnen afsnoepen van de bestaande spoor- en waterwegverbindingen.

Maar Crevits geeft niet op en daarom is er nu een koninklijk besluit verschenen die de wegkolossen toelaat op de Vlaamse wegen, met enkele voorwaarden. Zo is vervoer van gevaarlijke stoffen of rijden bij ijzel of sneeuw verboden en zijn ze niet toegelaten in een zone 30.

Tegenstanders van de supertrucks vrezen dat de supertrucks een doodsteek kunnen geven aan de bestaande milieuvriendelijke alternatieven zoals het spoor- en waterwegvervoer. "De ecocombi's zijn allesbehalve milieuvriendelijk, het gaat er gewoon om de winstmarges voor de transportbedrijven te vergroten. Dat terwijl de kosten om de infrastructuur aan te passen wel voor de gemeenschap zijn", protesteert Miguel Vertriest van de Koepel Milieu en Mobiliteit.

Voorstanders voeren dan weer aan dat het spoorwegnet niet overal even goed aansluit bij de noden van de wegvervoerders. "De trein is pas een goed alternatief als er goede aansluitingen zijn", zegt transporteur Peter Snel uit Deinze.

Bekijk hieronder een demofilm van een supertruck: (AN)



Blijf op de hoogte

… en schrijf je in op de beste nieuwsbrief van het westelijk halfrond!


Twitter

Fans

Elders op het web