Dé nazi-killer was een... auto! Wheels
Dé nazi-killer was een... auto!
Wheels

Dé nazi-killer was een... auto!

“Er stierven meer hooggeplaatste nazi-officieren achter het stuur van de Tatra 77a en zijn opvolger de Tatra 78 dan er op het slagveld sneuvelden”, aldus de Britse auteur Steve Cole. De Tsjecho-Slowaakse auto’s waren dan ook verraderlijke pareltjes. In het prachtige design stak een V8 die met zijn respectievelijk 75 en 85 pk in die tijd fenomenale topsnelheden van 150 en met de Tatra 78 zelfs 160 km/u toeliet. Ideaal voor op de pas aangelegde Duitse Autobhanen, meenden Hitler en zijn topofficieren.

Enig probleem: de zware motor zat achterin de auto, en door de achterwielaandrijving liet die zich maar moeilijk door bochten sturen. Liever plooide hij zichzelf en zijn bestuurder rond een boom langs de kant van de weg. “De geallieerden konden hun pret niet op en noemden de Tatra hun ‘geheime wapen’”, zegt Cole. Uiteindelijk zou Hitler zijn officieren zelfs verboden hebben nog met de Tsjecho-Slowaakse moordmachines te rijden.

We willen u niet op slechte gedachten brengen, maar als u iemand écht beu bent: voor een dikke 100.000 euro tikt u een Tatra 78 op de kop en kan u het onderwerp van uw aversie een cadeautje ‘voor het leven’ geven. Want geef toe, zo’n kasteelmoord is toch maar een amateuristische bedoening. (JVC)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties