Rij-impressie: Porsche Boxster S (2012) Wheels
Rij-impressie: Porsche Boxster S (2012)
Wheels

Rij-impressie: Porsche Boxster S (2012)

Een 911 Carrera S voor jezelf, een Boxster voor je vrouwlief, dat was vroeger het vooroordeel over deze Boxster. Sinds 1996 probeert deze Porsche al uit de schaduw van zijn grote broer te stappen en bij deze derde generatie lijkt dat te gaan lukken ook. De looks zijn alvast een stuk volwassener dan de eerste generatie met spiegelei-koplampen, hij oogt veel minder speelgoedauto. Toch herken je er zonder moeite de historiek in, met een klein beetje moeite zie je zelfs nog steeds de 550 Spyder waar hij op geïnspireerd is.

Porsche maakt echter nog steeds gebruik van de 911 voor de onderdelen, zij het in mindere mate. Aan de buitenzijde delen beide modellen enkel de kofferkap (vooraan) en de buitenspiegels. De achteras is een evolutie van de vorige generatie Boxster, de vooras wordt overgenomen van de 911. Die zorgt samen met de verlengde wielbasis voor de nodige stabiliteit. De elektrohydraulische stuurbekrachtiging is bij deze Porsche echter eerder een voordeel dan een nadeel want ze zorgt ervoor dat het sturen een pak strakker verloopt. Porsche bracht ook het sportwagengevoel mee in de 981, door het stuur dicht bij de bestuurder te plaatsen en de zit erg laag te houden. Je zit als het ware in een kuip, waardoor je het gevoel van snelheid nog beter gewaar wordt.

Je voelt trouwens dat deze Porsche zich lekker in zijn vel voelt in de bochten, zodat je met plezier gaat uitkijken naar de volgende curve. Dat je je haren daarbij lekker in de wind kan laten wapperen, is mooi meegenomen. Het vermogen is misschien wat overbodig voor de openbare weg, dezelfde fratsen kan je uithalen met pakweg een Mazda MX-5 die heel wat minder paardjes heeft trappelen. Toch is de aanwezigheid van het vermogen een voordeel op de rechte wegen, waar de PDK-versnellingsbak in de Boxster zonder verpinken een versnelling terugschakelt en je meevoert tot in de hoogste regionen van het toerental. Je kan zelf de flippers achter het stuur bedienen - let even op voor de ietwat onlogische bediening die gewenning vraagt - maar de PDK versnellingsbak voelt eigenlijk veel beter aan wanneer hij moet schakelen. Schakel je de Sport- (of SportPlus-) stand uit, dan merk je dat het wat gemoedelijker aan gaat, al blijf je wel het vermogen achter je rug ervaren. Gek is het dan ook wanneer je aan het verkeerslicht de andere kant van de Boxster ervaart. De wagen beschikt tegenwoordig namelijk over een start/stop-systeem waarbij de motor wordt uitgeschakeld wanneer je stilstaat en op je rem blijft duwen. Ook remenergierecuperatie en een coast-functie (of zeilfunctie) helpen het verbruik naar de theoretische 8,0 l/100 km (188 g/km CO2). Niet slecht voor een wagen die in 4,8 seconden van 0 naar 100 jaagt en er pas mee ophoudt bij 277 km/u.

Geen kleine 911 meerdus , vergeet ook de kappersauto, de Porsche Boxster is uitgegroeid tot een volwaardige sportwagen. Met de volledig elektrische kap naar beneden geniet je extra van het accelereren en het bijhorende motorgeluid van de zescilinder. Rij je liever wat bochtjes, ook dan is de Boxster je speelkameraad. De sturing is strak en precies, de demping is strak maar blijft comfortabel. Het vermogen verdwijnt dan naar de achtergrond maar blijft altijd wel voelbaar.

Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Sven Geiregat en Wim Verboomen
Dank aan Transportmanagement.be

Lees meer autonieuws op autofans.be

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties