Verkrachte ex van Elvis Presley wordt weer in ere hersteld (fotospecial) Wheels
Verkrachte ex van Elvis Presley wordt weer in ere hersteld (fotospecial)
Wheels

Verkrachte ex van Elvis Presley wordt weer in ere hersteld (fotospecial)

Men kon het bij BMW namelijk niet langer aanzien dat een 507, vandaag één van 's werelds meest waardevolle klassiekers, gewoon stond weg te kwijnen.

Nochtans is de BMW 507 niet altijd een succes geweest. Oorspronkelijk was het de bedoeling een sportkar te maken die qua prijs het gat (vooral in Amerika) vulde tussen de peperdure Mercedes 300 SL en de goedkope MG TD, die eigenlijk niet vooruit te branden was. Designer Albrecht von Goertz toverde zijn meest elegante lijnen uit zijn tekenpen. Streefdoel: vijfduizend stuks per jaar verkopen aan een prijs van plusminus 5.000 dollar.

In november begon de productie van een voor die tijd sterk staaltje techniek: een aluminum V8 met een cilinderinhoud van 3,2 liter en gevoed door twee dubbele Solex Zenith carburateurs, zette 150pk op de achterwielen waardoor de wagen van 0 naar 100 in iets minder dan tien seconden sprintte en topte bij 205 km/u. Prestaties die tegenwoordig worden neergezet door de gemiddelde mazoutstoof, maar in die tijd nog behoorlijk spectaculair.

Door de hoge productiekost echter, kwam de uiteindelijke verkoopprijs in Amerika op 9.000 dollar en dan nog werd er op ieder verkocht exemplaar verlies gemaakt. De productie werd na 252 stuks gestaakt. Vandaag telt u voor een 507 echter al snel meer dan een miljoen euro neer.

Elvis kocht, in de periode dat hij in Duitsland verbleef, een witte tweedehands 507. Hij was het echter zo beu als koude brokkenpap dat fans zijn hagelwitte Bimmer aanzagen als een blad papier en telefoonnummers op de carrosserie achterlieten, dat hij hem in het rood liet spuiten.

Later werd de auto naar Amerika gehaald en doorverkocht aan één of andere dj. Die dj haalde de originele krachtbron weg om te vervangen door een... Chevrolet V8.

Uiteindelijk vond BMW de auto in een stoffige hangar en werd hij naar het BMW-museum in München gehaald. Daar is hij voorlopig nog in zijn erbarmelijke staat te bewonderen, maar weldra zal ie weer helemaal gerestaureerd worden. Een mooie fotospecial van hoe de klassieker er nu uitziet hebben we hier. (SL)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties