Ho.Re.Ca Vlaanderen reageert op onze vragen over de prijs van een pint

Bij InBev bleven we wat op onze honger zitten met onze vragen. Vandaar stapten we naar Ho.Re.Ca Vlaanderen, de federatie die de belangen van de Horeca verdedigt. Evy Vandemaele, pers- en communicatieverantwoordelijke stond ons te woord.
Onlangs is er een verhoging geweest van de prijs van het bier vanwege InBev Belgium. Volgens onze berichtgeving heeft Horeca Vlaanderen geadviseerd om de verhoging van de prijs door te rekenen?
Evy Vandemaele: Dat klopt, want de marges van onze mensen zijn al zo laag. Als de groothandel zijn prijzen verhoogd, is het logisch dat het wordt doorgerekend aan de eindconsument. Al is dat niet steeds gemakkelijk, omdat ze heel prijsgevoelig zijn.

Er zijn meerdere brouwers dan InBev. Hebben zijn allemaal hun prijzen verhoogd?
Evy Vandemaele: Op dit moment nog niet, maar de ervaring leert ons dat wanneer InBev het doet als biergigant, dat de anderen ook volgen. InBev ruimt op dat vlak de weg voor de rest, zou je kunnen zeggen. We kunnen ons eraan verwachten dat de prijzen voor Alken-Maes en voor Haacht nog zullen opgetrokken worden.

Wat vindt u van de verhoging die InBev aanrekent?
Evy Vandemaele: HoReCa Vlaanderen begrijpt de verhoging wel, want als er inflatie optreedt, moet de prijs doorgerekend worden. Iedere producent is er gevoelig aan, maar wij hadden in de huidige context gevraagd of InBev deze sprong voor zijn rekening had willen nemen vanwege de komst van het algemeen rookverbod op 1 juli. InBev verhuurt heel wat panden aan horecazaken, dus hebben ze er alle belang bij dat deze laatsten toch nog rendabel kunnen presteren ondanks het algemeen rookverbod.

De adviesprijs voor een pintje is nu 1,85 euro, klopt dit?
Evy Vandemaele: De vorige adviesprijs was inderdaad 1,80 euro en met de prijsstijging van 3 procent zou dit afgerond op 1,85 euro komen.

Heel wat cafés hanteren toch nog een goedkoper tarief. Hoe situeert zich dat tegenover die adviesprijs?
Evy Vandemaele: Helaas zie je dat wel opduiken, maar het is een feit dat elke horecazaak anders is. Een café op de grote markt in Brussel kan meer vragen dan een volkscafé in een klein dorpje. Iedere horecabaas moet het voor zichzelf uitmaken, maar de eindprijs van bier ligt uiteindelijk heel laag. Als je dan weet dat heel wat horeca-uitbaters onder een brouwerijcontract vallen en helemaal geen onderhandelingsmarge hebben, betekent dit dat onze mensen bitter weinig verdienen aan die pint. Ze zullen er zeker niet rijk van worden, maar het moet wel rendabel blijven.

Hoe werken die brouwerijcontracten dan?
Evy Vandemaele: De lokatie is een zeer belangrijk aspect in dat verhaal. De beste locaties zijn ook de duurste en zijn meestal in handen van de brouwerijen die deze prijzen wel kunnen betalen, zoals op de Koornmarkt in Gent, de Grote Markt in Brugge en Brussel. Als particulier kan je dergelijke prijzen niet betalen, dus verhuurt de brouwerij aan een horeca-ondernemer. Aan dat huurcontract hangt wel de verplichting vast dat ze de dranken van de brouwerij moeten afnemen. Een horeca-ondernemer die niet vrij is van brouwer heeft dan ook geen onderhandelingsruimte en dus minder marge op de producten. Wie een eigen zaak heeft, kan verschillende brouwerijen tegen elkaar uitspelen en zo een goedkopere prijs bedingen. Door een prijsverhoging zit je als horeca-ondernemer in een moeilijke positie, want je moet verder met dat bepaald bier terwijl klanten net heel prijsgevoelig zijn. Vandaar dat wij als federatie voor de horeca een inspanning van de brouwerijen hadden gevraagd.

Bent u als federatie tegen de extreem lage prijzen die sommige cafés aanbieden?
Evy Vandemaele: Iedere ondernemer is vrij om te doen wat hij wil en elke zaak is zoals gezegd anders, maar wij pleiten wel voor een rendabele prijs. Wij zullen als federatie wel aan de eindconsument proberen duidelijk te maken dat bier in verhouding nog steeds goedkoop is en dat er toch enige ruimte is voor een prijsverhoging.

Vreest de horeca de invoering van het algemeen rookverbod in die mate?
Evy Vandemaele: We hopen dat het geen invloed zal hebben, maar vrezen er wel voor. We hebben geen glazen bol, maar als je de volkscafés bekijkt waar vaak 80 procent een rokend cliënteel is, baart dit wel zorgen.

Keer hier terug voor het vervolg van het Grote Bieronderzoek!

Tip de redactie

en verdien honderd euro!

Blijf op de hoogte

… en schrijf je in op de beste nieuwsbrief van het westelijk halfrond!

Twitter

Fans

Elders op het web