Koen Buyse: "Alles naakt spelen" News
Koen Buyse: "Alles naakt spelen"
News

Koen Buyse: "Alles naakt spelen"

Koen Buyse heeft met Zornik de laatste tien jaar een bijzonder parcours afgelegd, variërend van kleine clubs tot grote festivalweides en prestigieuze concertzalen. Een imposante wall of sound als handelsmerk veroverde ook de radio's en platenmarkt en dat verhaal had best kunnen doorgaan. Op het net verschenen 'Less > More' wordt echter een nieuw hoofdstuk geschreven.


Koen Buyse: "Het is een heel ander album geworden dan we ooit opgenomen hebben. Het is begonnen met een theatertournee waar we een plaat voor wilden schrijven, maar al snel groeide het uit tot iets heel autonooms. De nummers dienden zich echt aan binnen een meer uitgebeende formule en het voelde allemaal zeer natuurlijk aan. Ik zou 'Less > More' dan ook niet omschrijven als een zijstapje om een frisse wind te voelen. Dit kan best een blauwdruk naar toekomstig materiaal zijn."

Je bent ook al lang genoeg bezig om verschillende richtingen uit te gaan zonder je oorspronkelijke doel te verliezen, niet?

"Het is ons zesde studioalbum en dan wordt het toch steeds moeilijker om jezelf te blijven entertainen. En dat is echt een voorwaarde om met de nodige honger en voldoende enthousiasme aan een nieuw album te kunnen werken. Je moet er vooral plezier aan beleven. De uitdaging om de lat steeds hoger te leggen, moet je elke dag voelen. Op het einde van de rit moet je tevreden kunnen zijn. Zo eenvoudig is het eigenlijk."

Bovendien heeft een mens na tien jaar een andere kijk op het leven.

"Je verandert sowieso. Je doet gaandeweg meer levenservaring op en dat moet je ook horen in je muziek. Je voelt de dingen anders aan, je schrijft ook anders en de muzikanten waarmee je samenwerkt, zijn eveneens geëvolueerd."

De plaat werd opgenomen in je gloednieuwe thuisstudio.

"Een luxe, want je hebt tijd en ruimte om gefocust te werken zonder je af te vragen hoeveel geld je nu weer opgesoupeerd hebt. En je kan experimenteren of de mist ingaan zonder daar een hoge prijs voor te betalen. Neem nu de klank van de drums. Door de studiodeuren open te zetten, reikte het geluid tot in mijn living die vrij hoog is. De galm die je daar vijf of zes deuren verder hoorde, vond ik schitterend en dan heb je de mogelijkheid om daar een microfoon te plaatsen. Ik voel me goed in mijn home studio en zo hebben we ook een nieuw geluid kunnen vastleggen."

De brullende gitaren, pompende bassen en knallende drums hebben plaatsgeruimd voor een veel subtieler en meer gedetailleerd klankenpalet.

"Op die manier wordt het opnemen een echte ontdekkingsreis doorheen een klankenwereld waarmee je voorheen niet vertrouwd was. Ik had thuis een melodica, ukelele, accordeon en mandoline liggen en die lagen daar al veel te lang onaangeroerd. Dan begin je daar op te spelen en schrijf je ook anders. Een ukelele neemt zo weinig plaats in binnen een nummer dat je heel wat vrijheid hebt om daar verder rond te werken. En ik had ook nooit gedacht dat ik ooit een melodica zou gebruiken. Zo eentje in het groen met witte toetsen."

Had je bepaalde regels vooropgesteld toen je aan deze plaat begon? Een lijstje met wat er mogelijk of verboden was?

"Geen violen of cello's. Dat hebben we in het verleden al gedaan en zoiets giet toch een bepaalde saus over je nummers. En ik wilde hier ook geen elektrische gitaar spelen, dat liet ik aan de anderen over. Al de songs zijn geboren vanuit zang, gitaar, ukelele of piano en je kan ze dus naakt spelen zonder de essentie te verliezen. En op deze tournee nemen we ook een extra pianist mee die het ons toelaat om vanuit een andere hoek een nummer te benaderen."

Heb je je laten leiden door bepaalde platen als inspiratie voor 'Less > More'?

"Ik heb naar uiteenlopende zaken geluisterd, maar 'Into The Wild' van Eddie Vedder (van Pearl Jam, red.) heb ik echt grijs gedraaid. En er staan ook ukeleles en mandolines op. Het is een zeer oprecht klinkende plaat zonder valse emoties, en dat gevoel wil ik ook op 'Less > More' laten doorklinken. Maar uiteindelijk moet je toch een eigen touch aan je nummers en klank kunnen geven, want aan een kopie van een succesvol origineel heeft niemand iets."

Metro - Photonews

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties