Vliegstunt van Tom Waes kan serieus staartje krijgen News
Vliegstunt van Tom Waes kan serieus staartje krijgen
News

Vliegstunt van Tom Waes kan serieus staartje krijgen

Tom Waes laat weer van zich horen: voor de nieuwe reeks van 'Tomtesterom' vloog hij met een minimum aan training in mei 2011 met zes van zijn bv-vrienden in een Boeing 737 over België. Hebben ze hun leven gewaagd?


Als we Tom Waes zelf mogen geloven heeft hij een echte stunt uitgevoerd. Hij steeg op 23 mei 2011 op van Brussels Airport, vloog naar Oostende, voerde daar 6 landingen uit en vloog dan terug naar Zaventem. Om deze stunt uit te voeren heeft hij maar zes weken training gekregen, terwijl een doorsnee lijnpiloot ruim anderhalf jaar praktijktraining moet doorstaan om te mogen vliegen op een Boeing 737. Hij werd begeleid door André Berger, instructeur en directeur vliegoperaties voor Jetairfly.

De vraag is of dit alles legaal is. In Het Laatste Nieuws laat de begeleider van Tom Waes, instructeur André Berger, weten dat er geen vuiltje aan de lucht is: "Eigenlijk is het geen stunt, hoor. Tom heeft het grootste deel van de ruim 40 uur training in de simulator doorgebracht, wat meer is dan andere piloten. Hij heeft ook een motorische vaardigheidstest afgelegd en we hadden op de vlucht een extra instructeur én een volledige reservebemanning mee."

Toch zijn er kritische geluiden te horen in de luchtvaartwereld. Zo zegt Gino Vanspauwen, directeur van de luchthaven van Oostende, dat hij verbaasd is dat hij niet op de hoogte is gebracht. "Ofwel heeft de hele operatie plaatsgevonden zonder ons in te lichten, wat ik zou betreuren, ofwel heeft hij deze vlucht niet zelf uitgevoerd", zegt hij in een Coreliokrant.

Ook instructeurs zijn niet blij met zijn stunt. Sommigen laten weten dat ze het een slechte stunt vinden. De woordvoerder van de Royal Antwerp Aviation Club: "Op zich is het toegelaten dat deze stunt werd uitgevoerd. Volgens de Belgische wet mag een leerling-piloot onder begeleiding van een instructeur leren vliegen met een tweemotorig vliegtuig. Elk vliegtuig dat twee motoren heeft dus. Ook een Boeing 737. Zolang het maar twee motoren zijn. De leerling mag zelfs zijn vrienden meenemen als de instructeur zijn fiat geeft. Het enige wat niet mag, is het uitvoeren van een vlucht voor commerciële doeleinden."

Da's grappig, want is dit eigenlijk niet één grote reclamestunt? Zowel Jetairfly als de VRT zullen heel goed boeren bij deze stunt. Voor de openbare omroep is deze controverse gratis reclame en op de koop toe krijgt Jetairfly gratis reclame op de kosten van de openbare omroep, dus u en ik als belastingsbetaler.

Of het uiteindelijk zal komen tot gerechtelijke stappen is nog onzeker, maar bij het directoraat-generaal van de luchtvaart zijn ze alvast bezig met een onderzoek: "Onze specialisten zitten op dit moment samen om te zien of zijn stunt wettelijk was." Wordt ongetwijfeld vervolgd... (AN)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties