REVIEW: Gran Turismo-film door critici 'slechte marketingoefening' genoemd. Dit vonden wij ervan... Film & TV
REVIEW: Gran Turismo-film door critici 'slechte marketingoefening' genoemd. Dit vonden wij ervan...
Film & TV

Sinds gisteren (9 augustus) kun je in de bioscoop naar de Gran Turismo-film gaan kijken, met in de hoofdrollen Archie Madekwe, David Harbour en Orlando Bloom. Helaas wordt Gran Turismo ondanks positieve vroege reacties bekritiseerd in media-recensies, waarbij critici de clichématige verhaallijn en overvloedige productplaatsing veroordelen.

De critici houden zich niet in en verschillende onder hen hebben één- en twee-sterren recensies toegekend aan de Gran Turismo-film. Op het moment van schrijven heeft de Gran Turismo-film een 58% "rotten" criticusbeoordeling op de recensie-website Rotten Tomatoes, gebaseerd op een vijftigtal gepubliceerde recensies. Dit geeft aan dat Gran Turismo gemiddelde tot negatieve beoordelingen in de media krijgt. De Metacritic-score ligt zelfs lager, namelijk op 47%.

(Credit: Sony Pictures)

Overvloedige productplaatsing

Maar waarom krijgt de Gran Turismo-film zoveel kritiek? Eén van de belangrijkste kwesties waar critici mee worstelen bij Gran Turismo is de overvloedige productplaatsing. Dit was wellicht te verwachten voor een film van Sony Pictures gebaseerd op een videospel, maar het is eerlijk om te zeggen dat het openingsgedeelte aanvoelt als een uitgebreide advertentie voor Gran Turismo. In een vernietigende één-ster recensie noemt The Telegraph het ‘een aanbiddelijke advertentie voor de gamereeks’ die ‘zijn maker, Kazunori Yamauchi, voorstelt als een welwillende God.’

Ook The Guardian gaf Gran Turismo één ster en bekritiseerde de ‘chronische’ en ‘scherpe’ productplaatsing. Men concludeerde dat Gran Turismo ‘een simulatie van cinema is, waarbij nauwelijks een menselijke vingerafdruk te vinden is op zijn carrosserie.’ Op dezelfde wijze voelde Empire dat de overvloedige reclame de Gran Turismo-film deed aanvoelen als een ‘uitgebreide bedrijfsbrandingsoefening’, waarbij wordt toegevoegd dat ‘het belangrijkste personage hier niet Jann is, maar Gran Turismo zelf’.

(Credit: Sony Pictures)

Strijd met 'Barbenheimer'

Zelfs websites gericht op auto's en gaming waren niet onder de indruk van Gran Turismo. Top Gear vindt dat de film ‘nalaat om ons precies te vertellen waarom iemand eigenlijk geniet van het spelen van het Gran Turismo-spel’, terwijl Eurogamer Gran Turismo afschildert al ‘een marketingoefening vol met gekunstelde drama’. Aan de positieve kant werden wel de acteerprestaties van David Harbour en de intense racescènes vaak geprezen. Het zal interessant zijn om te zien hoe de publieksscore van Gran Turismo zich verhoudt tot de score van critici op Rotten Tomatoes zodra de film door veel mensen bekeken is.

Hoe beoordelen wij Gran Turismo?

Wij keken ook naar de Gran Turismo-film en kunnen ons in grote mate wel vinden in de reviews van de meeste critici. We vinden de film best wel een boeiend concept, maar de makers hebben zich helaas laten verleiden tot een opeenstapeling van clichés en de prent is nogal 'oppervlakkig'. Aan de andere kant, zijn wel heel wat van de racescènes waanzinnig om te zien, waardoor het voor auto- en raceliefhebbers toch de moeite loont om naar de bioscoop te trekken. Hieronder alvast een opwarmertje met de trailer...

(Intropic: Sony Pictures)