REVIEW - The Fall Guy met Ryan Gosling en Emily Blunt is een ode aan de 'stunt doubles' van Hollywood Film & TV
REVIEW - The Fall Guy met Ryan Gosling en Emily Blunt is een ode aan de 'stunt doubles' van Hollywood
Film & TV

Het staat buiten kijf dat 2023 het jaar van Ryan Gosling was. De ervaren, bekroonde acteur werkte zich in de schijnwerpers met de succesvolle film Barbie, en het momentum zette zich dit jaar voort, met de prijzenkast van de film die werd aangevuld (hoewel Oppenheimer het laatst lachte). Maar wat voor een genie moet je zijn om twee sterren uit dé twee kaskrakers van het filmjaar 2023 naast elkaar te zetten in een film? Een meesterzet…

Jawel hoor, Ryan Gosling en Emily Blunt werden gecast als hoofdrolspelers voor de prent The Fall Guy. Ondanks de trailer vol explosies en ruigheid, is The Fall Guy evenzeer een actiefilm als een romance. Sterker nog, de film is in wezen een soort van liefdesbrief aan de ‘stunt doubles’ van Hollywood, mannen en vrouwen wiens rol op de set vaak ondergewaardeerd wordt. Gosling speelt Colt Seavers, een stuntman voor 'Tom Ryder', een ultra-bekende filmster.

Verhaal van The Fall Guy

Op de set wordt Colt voorgesteld aan Jody Moreno, het personage van Emily Blunt, een cameravrouw die voor het eerst regisseert. De twee hebben een tumultueuze relatie, grotendeels te wijten aan het feit dat het personage van Gosling lijdt aan depressie nadat een blessure hem uit het werk heeft gehouden en vreemd genoeg, een moord in zijn naam wordt gepleegd. Maar ondanks de chaos is één ding duidelijk: de chemie tussen Colt en Jody is vurig en energiek! Wanneer filmster Tom Ryder mysterieus verdwijnt, gaat Colt naar hem op zoek, waarbij zijn skills als stuntman hem goed van pas komen.

(lees verder onder de afbeelding)

Cast van The Fall Guy

The Fall Guy bevat ook andere ‘zwaargewichten’, zoals Stephanie Hsu van Everything Everywhere All At Once, als Ryders persoonlijke assistente. Hannah Waddingham van Ted Lasso speelt Gail Meyer, de uitvoerend producent van Jody, en Winston Duke van Black Panther neemt de rol van Dan Tucker op zich, Colt's beste vriend en mede-stuntcoördinator. Leuke namen om een film wat aantrekkelijker te maken, maar Gosling en Blunt zijn de échte sterren van The Fall Guy, en met verve.

Geïnspireerd op serie uit de jaren 80

In The Fall Guy, geïnspireerd door de gelijknamige tv-serie uit de jaren 1980 en geschreven door Drew Pearce (Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw, Hotel Artemis), gebruikt filmmaker David Leitch zijn persoonlijke ervaring om een meeslepende lofzang te creëren op het vak dat zijn carrière heeft gelanceerd. Voordat hij John Wick en Atomic Blonde regisseerde, was de regisseur tien jaar lang stuntman voor Brad Pitt. Dit voegt toch wel een extra laag toe aan The Fall Guy.

(lees verder onder de afbeelding)

Ode aan stuntmannen en -vrouwen

De regisseur geeft zich over aan zowel grote als kleine stunts, ensceneert tal van scènes met auto's die rollen om te ontsnappen aan exploderende bommen en personages die ontsnappen aan wurggrepen van mensen die vastbesloten zijn om hen te doden. Soms lijkt het wel een docu, waarin de kijker de mensen leert kennen die nodig zijn om een auto-ongeluk of tuimelperte van een hoog gebouw tot een goed einde te brengen. Die liefdesbrief, weet je nog. Maar het is niet overdreven en gaat zeker niet vervelen.

Is The Fall Guy het kijken waard?

Raden we jullie aan om met zijn allen The Fall Guy te gaan kijken? Zeer zeker, want het is een onderhoudende film, een soort van eerbetoon aan de onbezongen helden van Hollywood. We durven de film zeker ook genre-overstijgend noemen, en dus geschikt voor een gezellige filmavond met het ganse gezin. Verwacht je niet aan een film die je achterlaat met prangende vragen en die smeekt om nog een keer bekeken te worden. En verwacht je niet aan een prent waarvan je nadien zult zeggen: “Reserveer er al maar een Oscar voor!” Maar moet dat? Nee, soms mag / moet een film al eens gewoon ‘leuk’ zijn. En dat is The Fall Guy zeker!

(Afbeeldingen: Universal Pictures)