Hands-on: DOOM Eternal – Frustrerend, maar heerlijk verslavend games
Hands-on: DOOM Eternal – Frustrerend, maar heerlijk verslavend
games

Hands-on: DOOM Eternal – Frustrerend, maar heerlijk verslavend

De komende twee maanden is het qua grote topgames nog redelijk rustig, maar er is toch één game waar heel wat shooter-fans naar uitkijken: DOOM Eternal. Wij mochten Bethesda hun opkomende game al enkele uren gaan uittesten en hoewel we hebben gevloekt en veel zweet verloren, was het toch een aangename kennismaking.

Absoluut geen breinloze shooter

Op de redactie zitten we met weinig echte DOOM-fans en was er dus vaak het beeld van dat deze franchise vooral heerlijke breinloze shooters waren waarbij vooral goede reflexen het belangrijkste zijn. We kunnen oprecht zeggen dat we wellicht nog nooit zo verkeerd zijn geweest. DOOM Eternal is een game waar je net wel je brein bij moet gebruiken en als ‘kieken zonder kop’ naar je vijanden rushen levert bijna altijd een snelle dood op.

Na het eerste kwartier hadden we het de game niet aangegeven, maar deze DOOM is eigenlijk een heel tactische shooter. Goed nadenken over hoe je jouw wapens gebruikt en welke vijand je op welke manier moet aanpakken is zeer cruciaal. Zo kan je de demonen aan flarden schieten met je shotgun of ander wapengekletter, maar dit is niet altijd de slimste keuze. Ammo en armor is namelijk schaars, maar je krijgt wel extra kogels bij wanneer je de vijanden met je kettingzaag in enkele stukjes zaagt. Natuurlijk moet je dan dichter komen en kan dit ook verkeerd aflopen. Door deze combinatie is het vaak stevig nadenken hoe je een omgeving en de vijanden aanpakt. Het spel houdt je ook de hele tijd scherp want snel handelen tussen verschillende wapens, op de juiste manier springen en je omgeving gebruiken, is cruciaal.

Frustraties, maar gigantisch veel voldoening

Deze DOOM-game zal je ook heel wat zweethandjes geven. Zo speelde wij (maar) op de middelste moeilijkheidsgraad en hebben we stevig gevloekt. Op veel momenten, is het spel aartsmoeilijk en tien keer na elkaar doodgaan op dezelfde plek is geen uitzondering. Op bepaalde momenten ben je dan ook ontzettend gefrustreerd, maar de voldoening dat je krijgt om een moeilijk stuk door te komen, is heerlijk.

Het is een puntje waar ontwikkelaar id Software duidelijk goed over heeft nagedacht. Hoewel je zeer vaak zal doodgaan, heb je zelden het gevoel dat de game niet eerlijk is. Je beseft altijd heel goed dat je ofwel te ongeduldig bent, de omgeving verkeerd gebruikt of vijanden op een verkeerde manier dood waardoor je health te snel leeg is of je met een ammo-tekort zit. Er zijn ook zeer veel checkpoints en de game laad ook heel snel terug wanneer je dood bent waardoor de frustratie zelden tot nooit dat tikkeltje té ver gaat. Hoedje af voor de makers hier want een game leuk houden wanneer je constant een game over-scherm krijgt, is absoluut niet makkelijk.

We beseffen alvast wel dat indien je deze DOOM Eternal op de allerhoogste moeilijkheidsgraad kan uitspelen je wel uit heel speciaal hout moet gesneden zijn. Dit lijkt ons enkel iets voor tactische experts met waanzinnige reflexen.

Hands-on: DOOM Eternal – Frustrerend, maar heerlijk verslavend

Het uiterste uit de consoles persen

Grafisch ziet DOOM er overigens ook zeer goed uit, heerlijk bloederig en de grote (vaak open) omgevingen zijn ontzettend leuk om in te vertoeven. Het is ook duidelijk dat de ontwikkelaars hun uiterste best hebben gedaan om variatie in speelbare plaatsen te hebben waardoor de verveling niet snel zal toeslaan. Alles draait ook op een vloeiende 60FPS wat voor een game zoals deze echt een godsgeschenk is.

Qua verhaal kregen we enkele filmpjes voorgeschoteld en deze lijken genoeg om je door de game heen te loodsen, maar het is wel duidelijk dat een diepgaande story niet de grootste focus was. Hoeft natuurlijk ook niet. De gamers die DOOM Eternal uiteindelijk zullen kopen voor het verhaal zal je ongetwijfeld op één hand kunnen tellen.

Conclusie

Het lijkt ons een mirakel als deze DOOM Eternal uiteindelijk niet een steengoede shooter zal worden. De game speelt heerlijk vloeiend, is een tactische shooter die je heel veel voldoening geeft en meer dan variatie genoeg lijkt te bieden. Je zal tijdens je speelsessies op de normale tot hogere moeilijkheidsgraad wel regelmatig flink vloeken, maar de adrenalinerush wanneer je toch slaagt na heel wat korte frustraties is heerlijk. De ontwikkelaar heeft de vaak moeilijke secties zeer goed aangepakt waardoor de fun steeds blijft overheersen.

DOOM Eternal ligt vanaf 20 maart in de (virtuele) winkelrekken voor PlayStation 4, Xbox One en PC. Een Nintendo Switch-release volgt nog later.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties