Hands-on: Prey – Ontzettend sfeervol

Dit kan wel eens de verrassing van 2017 te worden

Prey 2 heeft een gigantisch ontwikkelingsdrama gekend en werd uiteindelijk officieel geannuleerd. Enige tijd later werd aangekondigd dat men met een reboot zou komen onder de naam ‘Prey’. Geen rechtstreeks sequel dus, maar een gloednieuwe game in hetzelfde universum. Arkane Studios, ontwikkelaar van het geweldige Dishonored, is verantwoordelijk voor deze game. Dat klonk alvast veelbelovend en toen we een uitnodiging kregen om de game te gaan uittesten in Eindhoven gingen we daar met heel veel plezier op in.

Ontzettend sfeervol

We mochten het eerste uur van deze Prey spelen. In het begin krijg je de keuze om in de huid te kruipen van een vrouwelijke of mannelijke Morgan Yu. Iets wat weinig impact heeft op het verdere verloop van de game, maar gewoon een leuke extra is. Vervolgens word je wakker in je appartement met uitzicht op een prachtige skyline in het jaar 2032. Het is blijkbaar tijd om naar je job te gaan en we doen ons TranStar-pak aan en nemen vervolgens de helikopter naar het hoofdkwartier.

Hier ondergaan we enkele tests voor we naar het ruimtestation reizen. Deze tests zijn opvallend poepsimpel (druk op een knop, verstop je achter een stoel, …). Bij de laatste test loopt het echter compleet fout. De wetenschappers die je achter het glas zijn aan het gadeslaan worden aangevallen door enkele zwarte aliens. Vervolgens word ook jij bedwelmd door een gas voor je iets kan doen.

Het volgende moment ben je terug wakker in je kamer en begint Prey pas echt. Je ontdekt vanaf dan dat je leventje eigenlijk gewoon een illusie is en dat je al enige tijd eigenlijk in de ruimte vertoeft. Zelfs de helikopter blijkt maar een simpel trucje te zijn. Er is dus ook helemaal geen sprake van een skyline voor slaapkamerraam. Veel tijd om hier allemaal bij stil te staan, krijg je echter niet.

Toffe gameplay

Wat onmiddellijk opvalt als je de wereld van Prey binnenstapt, is dat deze ontzettend sfeervol is. Elke moment is genieten en soms ben je echt met open mond aan het rondkijken. Het verhaal wordt al spelend verteld en je wordt dus ook niet constant onderbroken door cutscènes. Indien je Prey met een andere franchise wil vergelijken dan is het ongetwijfeld met Bioshock. Ook een serie die vooral zo geweldig is door zijn sfeersetting. Om Prey nu al in één adem te noemen met deze topfranchise is dan ook enkel maar een compliment.

Je krijgt een ruimtestation als ‘open wereld’ tot je beschikking en daar kan je gaan en staan waar je wil. Logischerwijs moet je wel enkele deuren unlocken om verder te gaan, maar je hebt in ieder geval wel de illusie dat je veel vrijheid hebt. In elk kamertje is er wel een object waar je interactie mee kan hebben en iets nieuws kan ontdekken over het ruimtestation en de unieke wereld van Prey. Indien je dus een gamer bent die het fantastisch vindt om elk hoekje in een game te verkennen, zal je jezelf niet snel vervelen met deze Prey.

Net zoals in de Bioshock-serie speel je de game in first person en krijg je naarmate de game vordert meerdere krachten toebedeeld. Deze kan je unlocken via een grid, maar zal je wellicht ook verwerven door het verhaal heen. Hiernaast krijg je ook heel wat bijzondere wapens in je handen gestopt die je niet al te vaak in andere games ziet. Het zorgt ervoor dat de game genoeg variatie blijft hebben en dat je deze ook kan spelen zoals je zelf wil.

De vijanden in het openingsuur waren voornamelijk kleine, zwarte aliens die zich ook kunnen veranderen in eender welk object. Nog niets al te bijzonder, maar de ontwikkelaar beloofde wel dat je doorheen de game heel wat variatie qua vijanden krijgt. Je voelt gelukkig al dat de game heel soepel en aangenaam speelt. Dat gevoel zal wellicht enkel maar versterken wanneer je verder gaat in het spel en nog meer krachten en wapens verwerft.

Conclusie

De eerste kennismaking met Prey was er eentje om niet te vergeten. De sfeer is fenomenaal en laat denken aan een Bioshock in de nabije toekomst. Arkane Studios lijkt na de Dishonored-games weer een topper neer te zetten en het zou verbazen moest het eindproduct niet net zo goed zijn zoals het eerste uur dat we hebben mogen ervaren. Een titel om zeker in de gaten te houden. Wij kunnen al niet meer wachten tot de release in mei.

 

Reacties

wpDiscuz