Preview: Mortal Kombat 11

Meer MK9 dan MKX

Afgelopen weekend hield NetherRealm Studios een gesloten bèta van Mortal Kombat 11. De bèta gaf spelers toegang tot vijf unieke speelbare personages, Online casual matches en de classic tower-modus. Wij konden met de bèta aan de slag en hier zijn onze voorlopige bevindingen van Mortal Kombat 11.

Vijf verschillende personages

NetherRealm Studios gaf ons toegang tot vijf unieke speelbare personages namelijk Scorpion, Baraka, Kabal, Skarlet en Jade. Van deze vijf personages was alleen Scorpion in de laatste game. Alle andere personages waren laatst speelbaar in Mortal Kombat 9, een game uit 2011. Net als in Mortal Kombat X bevat deze game variaties van iedere personage met unieke aanvallen.

Iedere personage voelt uniek aan en speelt heel anders. Scorpion heeft wat ons betreft de meeste tools tot zijn beschikking, met zijn diepe combo-mogelijkheden, zijn speer, zwaard en teleport-aanvallen. Kabal is de snelste vechter in Mortal Kombat. Met zijn hook swords kan Kabal zijn snelheid combineren met verschillende aanvallen. Baraka is heel erg trouw aan zijn MK9-versie. Zijn iconische chop chop-aanval is terug en deze kan je nu met je amplify-meter behoorlijk uitbreiden. Eén van Baraka’s variaties bevat de Tarkatan-flag. Deze kan hij gebruiken als een speer maar ook in de grond planten zodat hij een damage-buff krijgt. Jade heeft een coole maker-over gekregen. Ze heeft veel minder combo-mogelijkheden dan andere vechters, maar Jade heeft wel de meeste counter-opties. Zo kan jade een hele coole taunt-aanval doen. Verder kan Jade projectielen terugkaatsen met haar iconische staf en heeft ze een paarse aura-vaardigheid waardoor projectielen tijdelijk geen schade doen.

Als laatste bevat de bèta, de grote terugkeer van Skarlet die gebruik maakt van bloedmagie. Skarlet was onze main tijdens deze bèta. Haar aanvallen en animaties zijn zo cool dat we niet konden stoppen met spelen. Skarlet kan het bloed uit haar tegenstanders trekken zodat ze een beetje hersteld. Ze kan bloed verharden en zo omtoveren in een zweep, een zwaard, een reaper scythe of zelfs een speer. Skarlet is traag, heeft niet zoveel combo-mogelijkheden maar haar tools zijn ontzettend interessant en dodelijk.

Gameplay voelt meer aan als MK9 dan MKX

De gameplay van Mortal Kombat 11 voelt meer aan als MK9 dan MKX. De game is veel trager dan de snelle MKX. Karakters voelen zwaarder dan ooit aan. In de bèta voelen de karakters zelfs zo zwaar, dat NetherRealm heeft aangegeven dit in de finale game te gaan verbeteren. Verder staat de camera veel dichterbij de vechters. De maps zijn wat kleiner dan MKX. Alles in deze game is veel meer ‘in your face’ dan de voorgaande game. In MKX ging het vooral om het leren en uitvoeren van de meest lange combo’s. Dat is hier heel anders. Er zijn nauwelijks lange combo’s. Het is nu een spannend schaakspel geworden, een footsie-game. Het gaat in deze game meer over strategie, het afstraffen van fouten en het gebruiken van de Crushing Blows.

Crushing en Fatal Blows

De crushing blows zijn vernietigende versies van de normale aanvallen. Deze vervangen de X-rays uit de voorgaande game en maken nu dus daadwerkelijk deel uit van het vechten. Net als voor bijvoorbeeld een brutality, zijn er hier condities. Zo moet je als Scorpion van lange afstand je speer gooien en dan amplifyen voor een vernietigende crushing blow met je elleboog. Een crushing blow doet heel veel schade maar iedere crushing blow kan je maar één keer per wedstrijd gebruiken. Het is dus aangeraden om alle crushing blows van je personage te weten. Het probleem is dat de condities in de bèta niet ergens genoteerd stonden, waardoor we vaak onbewust een crushing blow uitvoerden. In de finale game zal NetherRealm de crushing blows in de ‘moves list’ plaatsen.

Iedere karakter heeft daarnaast een superaanval genaamd de fatal blow. Deze voelen meer aan als een fatality tijdens het spelen dan een X-ray-aanval. Een fatal blow kan je één keer per wedstrijd uitvoeren. Een fatal Blow kan je bovendien alleen gebruiken wanneer je HP onder de 30% is. Een persoon die onder de 30% leven is, kan met een goede fatal blow, de game naar zich toe trekken. Vooral wanneer je een gelijkwaardige wedstrijd speelt waarbij beide spelers beschikken over een fatal blow, kan het heel spannend worden.

Nieuwe special meters

De special meter is helemaal aangepast in Mortal Kombat 11. In plaats van één meter die bestaat uit drie stukken die je kan gebruiken voor het verdedigen of sterkere offensieve aanvallen, zijn er nu twee defensieve bars en twee offensieve bars. De defensieve bars gebruik je om te ontsnappen wanneer je de druk voelt van je tegenstander. Wij vonden dit in de bèta niet zo goed werken want je moet dit echt op het juiste frame activeren want anders werkt het niet. De combo-break uit MKX vonden wij wel beter werken. Bijna niemand gebruikte de defensieve meter maar wel de offensieve meter tijdens de bèta. In de bèta hebben we ongeveer 60 onlinewedstrijden gespeeld en misschien zijn er drie mensen geweest die gebruik maakten van de defensieve meter. De offensieve meter werkt op dezelfde manier als bij MKX. Een speciale aanval kan je hiermee verbeteren voor meer schade, extra combo-mogelijkheden of iets specials zoals dat Skarlet zichzelf kan healen.

Customization

NetherRealm Studios heeft alles wat goed was in Injustice 2 en MKX, meegenomen naar Mortal Kombat 11. Zo zijn de variaties per personage terug maar kan je nu ook je favoriete vechter personaliseren. Er zijn minder opties dan Injustice 2 om precieze kledingstukken aan te passen maar je kan nu vette skins kiezen als basis en van daaruit jezelf verder personaliseren. Daarnaast geeft Mortal Kombat 11 je de mogelijkheid om victory poses, celebrations, fatalities en natuurlijk speciale aanvallen te kiezen. We zagen ook augments staan maar deze konden we in de bèta niet gebruiken. Of dit te maken heeft met microtransacties, weten we pas wanneer de game uit is.

Online Play

De netcode van Mortal Kombat 11 is verbeterd volgens NetherRealm en dat zien we goed terug in de bèta. In onze 60 online potjes hebben geen wedstrijd gehad die onspeelbaar was door lag. Sommige potjes hebben wel lag maar je krijgt wel de keuze om een wedstrijd van tevoren te accepteren of af te wijzen. Hier zie je namelijk je ping en connectie-status. Als je alleen wedstrijden kiest met een goede connectie, dan zit je heel goed. De matchmaking is behoorlijk goed. Binnen tien seconden wordt er een tegenstander voor je gevonden.

Voorlopige conclusie

Met Mortal Kombat 11 lijkt NetherRealm weer een topproduct te gaan leveren. Op de defensieve meter na zijn alle nieuwigheden van toegevoegde waarde. Het strategische footsie-gameplay is veel spannender dan het uit je hoofd leren en uitvoeren van de lange combo’s uit MKX. Het personaliseren van je favoriete Mortal Kombat-karakter is ook een droom die werkelijkheid wordt. Het is nu wachten op het definitieve product op 23 april 2019. Want we hebben nu nog alleen kunnen spelen met vijf van de 25 vechters. Bovendien is er nog een verhaalgedreven single player-modus die helemaal afwezig was in de bèta.