Review: Advance Wars 1+2 Re-Boot Camp – Kleurrijk legertje spelen met diepgaande mechanics games
Review: Advance Wars 1+2 Re-Boot Camp – Kleurrijk legertje spelen met diepgaande mechanics

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Advance Wars 1+2 Re-Boot Camp kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Als kind hebben wij veel legertje gespeeld met de iconische groenen soldaten die we bijvoorbeeld ook terugzagen in films als Toy Story. Het spelen met legers was vroeger ook heel leuk in videogames. Denk aan Command & Conquer of Advance Wars op Nintendo-systemen. Twee van de beste tactische Advance Wars-games van de Gameboy Advance zijn nu opnieuw uitgebracht in een nieuw jasje op de Nintendo Switch. Of Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp de moeite waard is, lees je in deze review.

Wat is deze reboot camp?

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp is een opgepoetste collectie bestaande uit twee geweldige strategiegames namelijk Advance Wars 1 uit 2001 en Advance Wars 2: Black Hole Rising van 2003. Deze game bevat betere graphics, verbeteringen en extra modi. De game kost €60, maar omdat je twee volledige games krijgt met heel veel replaywaarde, moet je het meer zien als €30 voor de eerste game en €30 voor de tweede. Het is niet mogelijk om de games van de Reboot Camp los aan te schaffen.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp had eigenlijk een jaar geleden uit moeten komen, maar wegens de oorlog in Oekraïne werd de game uitgesteld. Begrijpelijk, want in deze game moet je steden veroveren met militaire units en vijandelijke legers vernietigen.

Story Mode

In Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp sta jij in de schoenen van een officier die als Anime-personage is afgebeeld. In verschillende maps moet je proberen om vijandelijke troepen uit te schakelen of andere win conditions te voltooien zoals het veroveren van de basis van je tegenstander. In de main story vechten drie facties voor de wereldmacht. Het is mogelijk om direct te beginnen met Black Hole Rising, wat ons betreft de betere game, maar je mist dan meer van het verhaal. Overigens heeft deel 1 een handige tutorial waar alle mechanics van de game worden uitgelegd.

Het verhaal in deze games is puur een plot device voor de velen gevechten. Verwacht hier niet een volledig uitgewerkt verhaal zoals in Fire Emblem met character building, plots en twists. Hier blijft het voornamelijk bij enkele interactie tussen de commandanten na een gevecht. Wel goed is dat de commandanten dit keer een voice-over hebben, bij de originele games was dit er niet.

Schaakspel met units

Advance Wars is een turn based strategy-game, vergelijkbaar met Nintendo’s eigen Fire Emblem-franchise. Waar Fire Emblem vooral draait om de personages en een Anime-verhaal, gaat Advance Wars voornamelijk om gameplay. De game is enkel te spelen met button controls. Enkel knoppen is een aparte keuze, want deze game had perfect kunnen werken met touch controls in de handheld modus.

Iedere wedstrijd begint op een uniek bord met verschillende terreinen, obstakels, steden en andere factoren waar je rekening mee moet houden. Daarnaast kunnen er verschillende weerseffecten optreden die invloed kunnen hebben op je troepen. Jij geeft al jouw units een opdracht, waarna je tegenstander aan de beurt komt om zijn zet te doen. Wanneer je units allemaal dood zijn of als jouw basis wordt overgenomen, heb je verloren. Tactiek is heel belangrijk voor de overwinning, soms ben je makkelijk een uur bezig met het uitspelen van één wedstrijd omdat beide partijen constant in beweging blijven en zo min mogelijk fouten willen maken. De AI is overigens erg uitdagend en straft al je fouten meteen af. Met name bij de langere wedstrijden was een rewind functie wel handig geweest. Soms is één domme fout al behoorlijk beslissend.

Net als een schaakspel hebben alle units, zowel sterke als zwakke kanten. Een bomber is heel sterk tegen infanterie, maar wordt snel onschadelijk gemaakt door een anti air-unit. Infanterie is weer heel goed in het snel veroveren van steden. Artillerie is uitstekend om aanvallen vanuit afstand te doen, maar als vijanden dichtbij komen, worden deze snel uitgeschakeld. Tanks zijn heel effectief in zowel afstand verleggen als schade doen, maar tanks hebben niet veel munitie waardoor een refill unit moet komen of je moet een tank terug naar één van je veroverde steden sturen. Er zijn heel veel tactische mogelijkheden in Advance Wars. Van een hoger gebied, vuur openen is altijd effectiever dan wanneer je van een laag gebied iemand op een berg wil raken. Voor een kleurrijke Nintendo-game is dit een hele diepgaande strategiegame. Geen wedstrijd voelt hetzelfde aan omdat er zoveel factoren meespelen.

Extra modi

Nadat je de twee story modes van ruim 30 uur per campagne hebt uitgespeeld kan je aan de slag met wedstrijden tegen de CPU. Dit is als het ware Skirmish mode die we kennen uit grote strategiegames. Jij bepaalt op welke map tegen welke officieer je speelt en de win condities. Het blijft leuk om de game op te starten een wedstrijdje op te zetten om vervolgens te zien of je tactieken werken of niet.

Verder heeft Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp ook multiplayer, maar helaas is er geen online matchmaking. Wil je online spelen tegen een andere speler, dan moet je deze persoon persoonlijk uitnodigen via je vriendenlijst. Wel kan je lokaal multiplayer spelen door gewoon met twee Joy-Con-controllers te spelen op één Nintendo Switch. Aangezien het draait om tactiek en turns, werkt dit als een trein op één systeem. Als er twee Nintendo Switch-eigenaren zijn die beide beschikken over Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp, dan kan je ook multiplayer tegen elkaar spelen door twee systemen met elkaar te verbinden.

Als laatste heeft Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp een custom map designer, waar je zelf creatieve maps kan creëren. Het is mogelijk om totaal andere soorten maps te creëren dan die je gewend bent van Advance Wars zoals een volledig gevecht op zee. De maps die je hebt gemaakt kan je delen, maar helaas weer alleen met vrienden. Het is jammer genoeg niet zo dat je zoals in Super Mario Maker 2, binnen een minuut een lijst krijgt met unieke creaties van andere spelers.

Performance en presentatie

Het is begrijpelijk dat Nintendo wegens de situatie in Oekraïne ervoor heeft gekozen om deze game met een jaar uit te stellen, maar eigenlijk had de game ook met een kort uitstel uitgebracht kunnen worden. Een game als Call of Duty is ook gewoon verschenen en ziet er veel realistischer uit. Advance Wars heeft een leuke kleurrijke stijl alsof je met speelgoed soldaatjes speelt. De verschillende commandanten van de game hebben een aparte stijl, commandanten zien er niet speelgoed maar meer cartoony uit.

Wat betreft performance draait deze game als een trein in zowel de docked als de handheld-modus. Mogelijk is een jaar uitstel goed geweest voor de polish, want we zijn geen framedrop, bug, glitch of crash tegengekomen. In een tijd waar games vaak te vroeg worden uitgebracht, is het geweldig om een heel goed gepolished game te zien.

Advance Wars 1+2 Re-boot Camp is een geweldige collectie van twee fan favoriete strategiegames, met verbeterde visuals, multiplayer, map maker en meer. Je kan makkelijk honderd uur in deze game steken omdat er heel veel content is en alle content heeft veel replaywaarde omdat er veel strategische mogelijkheden zijn. De cartoony-presentatie met als het ware speelgoed units is leuk gedaan en de game is technisch helemaal in orde. Toch is alles niet perfect. Zo is er geen matchmaking multiplayer, er is niet echt een verhaal, er is geen manier om creaties van spelers te zien die niet in je vriendenlijst staan en in de handheld modus waren touch controls welkom geweest. Desalniettemin is dit een hele vermakelijke strategiegame op de Nintendo Switch, want de gameplay staat als een huis.

Je kan Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp hier kopen.

2 claps