Review: Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon – Het begin van de legendarische heks games
Review: Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon – Het begin van de legendarische heks

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

De Japanse PlatinumGames is een eigenaardige studio die of iets heel goeds of heel slechts maakt, tussenin bestaat niet. Deze studio staat bekend om uitstekende actiegames zoals NieR: Automata, Metal Gear Revengence, Astral Chain en de Bayonetta-serie. PlatinumGames heeft ook behoorlijke missers gehad zoals een Ninja Turtles actiegame en de co-op game Babylon’s Fall. De nieuwste game van deze studio is Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon, een unieke actie, avontuur en puzzelgame met een kleurrijke artstijl voor de Nintendo Switch. Of deze game de moeite waard is, lees je in deze review.

Het begin van Bayonetta

PlatinumGames werkt sinds 2009 aan Bayonetta-games waar je speelt met een zelfverzekerde Umbra-heks genaamd Cereza die beschikt over vier iconische revolvers en het opneemt tegen gigantische demonen en engelen. In drie mainline Bayonetta-games hebben we Cereza nauwelijks emotioneel of onzeker gezien, maar dat was ze wel. In de nieuwe game Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon, speel je het origin verhaal van Cereza voordat zij de legendarische heks werd. Omdat dit een prequel is op de Bayonetta-games, is dit een uitstekende game om met de franchise te starten.

In deze game speel je als Cereza toen ze nog een kind was. Cereza is het kind van verboden liefde en daarom is haar moeder, een Umbra-Witch opgesloten in een gevangenis. Om haar moeder te kunnen redden is Cereza vastbesloten om een krachtige heks te worden. In een droom moedigt een mysterieuze persoon Cereza om een bezoek te brengen naar de Avalon Forest, waar alle problemen een oplossing hebben. Samen met haar knuffel Cheshire gaat ze op avontuur om antwoorden te vinden, maar het bos blijkt heel gevaarlijk te zijn. Aangezien Cereza nauwelijks met haar heksenkrachten omweg kan en ook geen combat-ervaring heeft, roept ze een demon op die voor haar moet vechten. Dit gaat niet helemaal goed waardoor ze hem in haar knuffel opsluit. Cheshire komt tot leven. De twee gaan samen op een gevaarlijk avontuur om antwoorden te vinden. Verhaalvertelling is best vermakelijk gedaan in de vorm van een sprookjesboek en een narrator.

Actie en puzzelen

In Bayonetta Origins is Cereza nog geen vechter, maar combat is wel een belangrijk onderdeel van deze game. Cereza laat het vechten over aan haar knuffeldier Chehsire. In combat bestuur je zowel Cereza als Cheshire. Met de rechterstick controleer je Cheshire die kan vechten. Met de linkerstick controleer je Cereza. Het is de bedoeling om Cereza veilig te houden, terwijl je met Cheshire vijanden aan het uitschakelen bent. Multitasken is een beetje wennen, maar door de beperkte vaardigheden, word je hier snel beter in. Cereza kan nog wel support doen tijdens combat. Denk bijvoorbeeld aan magie om vijanden tijdelijk vast te zetten. Cheshire is jammer genoeg niet helemaal accuraat tijdens combat, wat kan zorgen voor vervelende missers, maar de meeste encounters zijn niet heel lastig.

Combat wordt leuker met nieuwe vaardigheden waar je later in de game toegang tot krijgt, maar verwacht hier niet vergelijkbare diepgaande gameplay zoals de mainline Bayonetta-games met tientallen soorten combo’s die je kan uitvoeren. Het is allemaal beperkt gehouden in deze game, mogelijk om meer jongere spelers aan te trekken. De animaties van alle aanvallen zijn van het typische PlatinumGames-kwaliteit. Bij iedere spreuk bijvoorbeeld, voert Cereza een uniek dansje uit.

Buiten combat zijn Cereza en Cheshire vooral puzzels aan het oplossen. Er is een goede balans tussen combat en puzzels. De puzzels zijn leuk opgezet waarbij je beide personages goed moet gebruiken, al moeten we wel zeggen dat je de meeste al hebt uitgevogeld binnen een minuut of twee. We hadden graag iets meer uitdagende puzzels gezien, echte hersenkrakers die aha-momenten opleveren.

Tir na nÓgs

De verschillende puzzels en combat-encounters zijn over het algemeen niet echt uitdagend. Gelukkig bevat deze game zogenaamdeTír na nÓgs. Dit zijn dungeons verspreid over het bos met iets meer uitdaging en een creatieve insteek. Enkele van deze Tír na nÓgs zijn verplicht en maken onderdeel uit van de story, maar de meeste zijn optioneel. Het zijn de dungeons waar je alle vaardigheden en de twee personages met zo min mogelijk fouten moet gebruiken voor succes. Teamwork komt hier het meest tot zijn recht. Omdat de dungeons grotendeels optioneel zijn, zullen veel mensen het meest creatieve van deze game missen. Als je deze game oppakt, raden wij zeker aan om alle Tír na nÓgs te bezoeken. Als je een Tír na nÓg succesvol hebt voltooid, krijg je toegang tot een deel van de map waar je optionele treasures kan vinden.

Visueel ziet Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon er goed uit. Het idee van speelbaar sprookje wordt mooi gepresenteerd. Deze game is veel kleurrijker dan de mainline grauwe Bayonetta-games. Door de cel shaded artstijl, oogt deze game moderner dan de iets wat outdated graphics van de third person Bayonetta-games. De voice-acting is daarnaast buitengewoon goed gedaan. Je leeft echt mee met Cereza die zichzelf steeds meer leert te kennen. Ook de soundtrack is belangrijk om op te noemen. Het bos geeft een magisch en sfeervol gevoel, mede door de geweldige soundtrack.

Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon draait in de handheld modus van de Nintendo Switch op 720p, maar dit is dynamisch. Als er heel veel vijanden tegelijk op het scherm actief zijn, kan de resolutie iets dalen en dit is merkbaar. Op sommige momenten oogt de game minder mooi dan andere. In de docked modus draait de game op een hogere resolutie, namelijk dynamische 1080p. De game houdt wel altijd een snelle 60 FPS vast, waardoor alles vloeiend oogt. Wat betreft polish, heeft PlatinumGames goed werkt verricht. Wij zijn geen crashes, framedrops, glitches of bugs tegengekomen.

Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon is een charmante game waar je het origin-verhaal van Bayonetta speelt. Het is een gewaagde keuze van PlatinumGames om voor een totaal ander soort gameplay loop, presentatie en artstijl te gaan, maar grotendeels is dit goed geslaagd. Dit is een opzichzelfstaande game binnen de Bayonetta-franchise maar wel eentje die wat ons betreft de moeite waard is. Je krijgt een nieuw blik op het personage Cereza. De gameplay is leuk, maar kan wel op den duur een beetje repetitief aanvoelen, mede omdat combat niet zo diepgaand is als in de mainline Bayonetta-games. Visueel wordt alles heel leuk en fraai gepresenteerd, alleen zijn er soms dips in graphics quality merkbaar wegens dynamische resoluties.

Kortom, dit is een aanrader voor de Bayonetta-fans en voor de mensen die zoeken naar een vermakelijke avonturengame met actie en puzzelelementen.

Je kan Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon hier kopen.

Je kan Bayonetta 3 hier kopen.