Review: Days Gone – Weer een exclusieve topper voor de PlayStation 4?

Een nieuwe The Last of Us?

De totale eindscore kan je vinden op onze gaming website 1337 Games

Sony Bend is een relatief klein studio die vroeger bekend stonden om de Syphon Filter-games op de PS1 en PS2. De laatste game van deze studio is echter Uncharted: Golden Abyss voor de PlayStation Vita. Sinds 2013 mocht Bend Studio eindelijk werken aan een eigen triple-A-game voor de PlayStation 4. Die game is nu vijf jaar later uitgekomen en gaat door het leven onder de naam Days Gone, een open wereld verhaalgedreven survival zombie-game. Is Bend Studio’s nieuwe game de moeite waard, en kan het in het rijtje staan van exclusieve first party toppers?

Overleven in een post-apocalyptische zombiewereld

Days Gone is een open wereld game net als bijvoorbeeld Horizon: Zero Dawn of Assassin’s Creed. Jij speelt een motorrijder genaamd Deacon St. John. De game speelt zich af in de staat Oregon. Dit is een groot bergachtig gebied met heel veel natuur. In Oregon ben jij vrij om verschillende missies te doen of gewoon op je eigen pad te gaan.

Oregon is geen pretje want de zombie-apocalypse is op mysterieuze wijze uitgebroken en die heeft Deacon hard geraakt, want hij heeft zijn liefde van zijn leven verloren. Dit maakt van Deacon een harde man met een trauma. Tijdens het verhaal zie je dat Deacon heel vaak worstelt met het verliezen van zijn vrouw. Deacon vertrouwt niemand behalve zijn biker-vriend Boozer. Aan het begin van de game hadden wij moeite met het meeleven met Deacon. In het tweede deel van de game, bouw je naar enkele gebeurtenissen een betere band op met Deacon. Maar toch komt Deacon’s karakter niet zo sterk over als bijvoorbeeld Joel, Ellie, Drake, Aloy of zelfs Kratos.

Dat komt vooral door de writing en het acteerwerk die niet altijd even sterk zijn zoals bij andere exclusieve PlayStation-games. Deacon lijkt soms wel twee persoonlijkheden tegelijk te hebben. Eentje met een morele code en empathie, terwijl de andere een beetje psychopathisch is. Dat laatste merkten we vooral wanneer Deacon tegen zichzelf praat. Uit het niets fluistert Deacon bij sommige momenten, bizarre agressieve zinnen met een hevige toon naar zichzelf. Deze momenten voelen vreemd aan, vooral als je net daarvoor een moment hebt gehad dat je dacht Deacon beter te begrijpen. Het lijkt alsof Deacon zo veel meegemaakt heeft dat hij op het punt staat om te breken, want zijn geestelijke gezondheid is verre van stabiel.

Bloeddorstige Freakers

De wereld van Days Gone bevat gevaarlijke vijandige mensen genaamd The Rippers. Dit is een agressieve bende van overlevenden, die andere aanvallen om hun spullen te stelen. Rippers hebben eigen kampen die je kan veroveren voor waardevolle items, crafting materials, wapens en handige fast travel-punten. Rippers kom je ook vaak in de natuur tegen. De meest interessante ontmoetingen zijn de random events die plaatsvinden zoals bij GTA. We zagen bijvoorbeeld een dood lichaam op straat met loot. We stopten om te kijken, maar wat blijkt, er waren Rippers verstopt achter de rotsen om ons aan te vallen. Zo zijn wij meerdere malen in een valstrik gelopen van de Rippers, en dat maakt de wereld veel levendiger maar vooral geloofwaardiger.

Daarnaast zijn er natuurlijk de zombies die in de game Freakers worden genoemd. De standaard Freaker heet de Swarmer wat een hersendode mens is, die als een gek op je afkomt als je geluid maakt. Een paar van deze kan je goed aan met je wapens en vooral de sterke melee-aanvallen van Deacon. Maar wanneer Freakers als een horde van 300 tegelijk op je afkomen word je zo overrompeld. De horde is ongetwijfeld het meest indrukwekkende van Days Gone. Het is een spektakel om ze te aanschouwen.

Naast de normale Freakers zijn er nog meer varianten namelijk de Newt, wat kinderen zijn die een zombie zijn geworden. Newts gaan vaak niet direct de confrontatie met je aan. Daarnaast zijn er Screamers die zoals de naam al aangeeft, een enorme gil geven om Freakers in de buurt op te roepen. Verder heb je de Breaker, wat een enorm gespierde bruut is. Deze zijn zo sterk dat ze meerdere headshots nodig hebben om ze te doden. Als laatste zijn er ook wilde dieren die je kan tegenkomen zoals herten, beren en wolven. Deze kan je skinnen en inleveren voor geld.

Schieten voelt niet goed

We zijn positief over de melee-combat, maar we kunnen niet hetzelfde zeggen over de ranged-wapens in Days Gone. Wapens voelen niet goed, ze schieten niet lekker, het mikken gaat heel stroef. De impact is er niet zoals bij concurrent Resident Evil. Het vizier dat je ziet is vaak zo groot dat het onnodig moeilijk is om een goed schot te vuren. Daarbij is dit een zombiegame en zijn kogels natuurlijk schaars. We hebben aan de sensitivy-opties gezeten om dit te kunnen verbeteren, maar tevergeefs. Het enige wat je kan doen is trust-opbouwen bij camps zodat je iets betere wapens met betere statistieken vrijspeelt, maar ook deze zijn niet beter dan voldoende.

Maar dat is nog niet alles want ook het cover-systeem is niet goed. Door te bukken en dichtbij een cover te staan, lijkt het alsof je cover neemt, maar omdat je niet echt met je rug tegen bijvoorbeeld een boom staat, sta je eigenlijk gewoon voor de boom. Wanner je het opneemt tegen Freakers is dit geen probleem want je loop dan toch weer door in stealth. Maar wanneer je een shoot-out moet spelen, maakt dit de ranged-combat, niet eenvoudiger.

Jouw motor

Deacon heeft een eigen motor tot zijn beschikking. De motor is het enige voertuig waar je gebruik van mag maken. Gelukkig kunnen we melden dat deze goed voelt om te besturen, maar ook om te onderhouden. Je kan de motor naar wens personaliseren en voorzien van handige upgrades zoals een grotere tank, betere bediening, visuele aanpassingen en een nitro-boost.

Wat niet iedereen leuk gaat vinden in Days Gone is dat je je motor echt moet onderhouden. Bots je tegen een rots, een Freaker of boom, dan krijgt je motorschade, en moet je deze repareren met scraps. Daarnaast verbruik je brandstof en moet je regelmatig je motor zien vol te tanken. In een wereld die overspoeld wordt met Freakers en Rippers, is dat niet altijd even makkelijk. Wij vinden het onderhouden van de motor wel van toegevoegde waarde. Het laat je nadenken over welke bestemming beter is aan de hand van je brandstofniveau, en het maakt het survival-element geloofwaardiger.

Verschillende missies

De wereld van Days Gone bevat heel veel missies waarvan je een groot deel moet doen om sterker te worden. Je hebt namelijk verschillende kampen waar je je motor, tassen en wapens kan upgraden. Het minder leuke is dat iedere kamp zijn eigen assortiment heeft maar ook een eigen currency en trust-level. Wil je dus een speciale motor-upgrade dan moet je een paar quests doen voor kamp A terwijl je voor die ene sniper rifle moet werken bij kamp B.

Zo moet je dus een behoorlijk aantal side quests doen zoals het verwijderen van tientallen Freaker-nesten, fetch-quests en motor-achtervolgingen. Wil je je HP een handige boost geven? Dan moet je bij verschillende laboratoriums verspreid over het land, zien binnen te komen. De main story line duurt ongeveer dertig uur om uit te spelen, maar omdat je ook side quests nodig hebt om beter te kunnen overleven, kan je daar nog enkele tientallen uren bij doen.

Prachtige wereld met indrukwekkende weereffecten

Days Gone draait niet op een eigen Engine zoals games als God of War, Uncharted en Horizon: Zero Dawn. Days Gone draait gewoon op de bekende Unreal Engine. Dat is zeker geen minpunt geworden, want Sony Bend heeft hier echt een sterk product op het gebied van graphics geleverd. Hoewel er niet veel variatie is wat betreft omgevingen in de bergen van Oregon, zijn alle gebieden wel allemaal prachtig, levendig en vol met detail.

Wat nog indrukwekkender is, zijn de weereffecten zoals wij die nog niet eerder hebben gezien. Regen verzamelt echt op het asfalt of zorgt voor modder, wat weer een andere beleving met zich meebrengt als je gaat rijden. Hetzelfde geld voor sneeuw die echt opstapelt, waardoor je realistische sneeuwsporen ziet.

Tergende technische problemen

Dan komen we bij onze grootste minpunt namelijk de technische problemen. Days Gone is niet een tot op de punten gepolishde game, zoals we gewend zijn van first party Sony-games. Days Gone heeft om te beginnen al moeite met het houden van een vaste 30 FPS, en wij speelden de game op een PS4 Pro.

De game heeft verder heel veel verschillende bugs die de game niet ten goede komen. Voorbeelden zijn: Freakers die uit het niets spawnen, audio-bugs, vallen door de grond, objecten die je niet kan pakken, game-crashes, menu’s die niets meer tonen, textures die niet laden, onzichtbare muren, onzichtbare vijanden, cinematics waar de monden niet kloppen en meer. Om de paar minuten kom je wel een bug tegen en dat is niet goed. Vooral als je je bedenkt dat Days Gone gepland stond voor een release in februari, en twee maanden extra tijd kreeg om gepolished te worden. Eén ding is duidelijk deze game heeft met spoed patches nodig.

Days Gone voldoet niet aan de hoge standaarden die we de laatste jaren kregen van first party Sony-games. Op de indrukwekkende horde en weereffecten na, doet Days Gone niets beter dan wat andere games eerder al hebben gedaan. Maar als je deze game niet vergelijkt met de hoge kwaliteits-games van eerdere Sony-games, dan hebben we hier nog wel een sterke open wereld zombiegame met een goed verhaal. Het overlevingsaspect is geslaagd, de motor voelt goed aan, en er is veel te doen in deze game. Helaas voelt melee-combat veel beter dan ranged-combat en zijn er behoorlijk wat technische problemen. Als we ervan uitgaan dat de meeste bugs worden aangepakt, dan kunnen we zeker wel zeggen dat Days Gone geen slechte game is. Het is alleen niet van de kwaliteit van wat we de laatste jaren gewend zijn geraakt bij Sony.