Review: DOOM Eternal – Eén van de beste shooters aller tijden! games
Review: DOOM Eternal – Eén van de beste shooters aller tijden!

De totale eindscore vind je op onze gaming website 1337 Games.

In 2016 brachten uitgever Bethesda en ontwikkelaar id Software de reboot van DOOM uit, een zeer goed ontvangen shooter met een heerlijke gameplay loop vol met gore. Het vervolg DOOM Eternal ligt bijna in de winkelrekken en deze is op letterlijk ieder punt beter dan de eerste game. DOOM Eternal is zo goed, dat het een plaats kan nemen tussen de beste shooters ooit gemaakt. In de review lees je wat DOOM Eternal zo geweldig maakt en waarom jij moet overwegen om deze game in huis te halen.

Hell on Earth

DOOM Eternal is een direct vervolg op DOOM 2016. Na een bloederig avontuur op planeet Mars, is het tijd om naar de aarde te gaan. Daar is de apocalypse al uitgebroken. Demonen hebben 60% van de aarde veroverd. Jij bent wederom de Doomguy en krijgt de taak om de demonen-invasie te stoppen. Dit doe je door de drie High Priests op te sporen en uit te schakelen. De Priests zorgen namelijk voor een blijvende toestroom aan demonen. Het verhaal is simpel maar heel cool en spectaculair opgezet. De Doomguy steelt hier echt de show.

DOOM Eternal is behoorlijk lang voor een single player campagne. Op normal-moeilijkheidsgraad ben je ongeveer 22 uur bezig om de credits te bereiken. En dan heb je nog eens vier extra moeilijkheidsgraden. Bovendien kan je per missie heel wat collectibles verzamelen in geheime locaties, waaronder coole gameplay veranderende cheat-codes.

Schiet heerlijk

Over gameplay gesproken, als je DOOM 2016 goed vond, wacht maar tot je aan de slag kan gaan met DOOM Eternal. De Doomguy heeft zichzelf voorzien van enkele upgrades. Zo heeft hij een vlammenwerper op zijn rechterschouder en een granaatwerper op zijn andere schouder. De kettingzaag uit de voorgaande game is natuurlijk ook terug. Verder heeft het hoofdpersonage een ingebouwd mes in zijn linkerarm en hij kan tot twee keer achter elkaar in een richting dashen. Als laatste kan de Doomguy dubbel jumpen.

In deze game krijg je verder de beschikking over waanzinnig vette wapens. Je begint het spel met de combat shotgun die je al vrij snel kan modden. Iedere wapen kan je twee keer upgraden waarna je unieke features krijgt door de linker trigger in te drukken. De combat shotgun kan bijvoorbeeld gemod worden in een granatenwerper of een machinegeweer. Wisselen van mods gaat heel eenvoudig via een druk op de D-pad, zo kan je tijdens de combat heel snel wisselen naar wat het beste past per situatie.

Je krijgt heel wat coole wapens tot je beschikking waaronder een rakettenwerper, een machinegeweer die met een mod als het ware een sniper wordt, een crossbow die energiestralen schiet, een mini-gun en natuurlijk de superkrachtige dubbel barrel shotgun. Laatstgenoemde was een fan-favorite in de vorige game en krijgt op een gegeven moment in DOOM Eternal een zeer coole upgrade, namelijk de meat hook. Je kan hiermee jezelf zowaar hooken aan een vijand, waarna je ernaartoe wordt getrokken om van zeer dichtbij zijn kop eraf te schieten.

Strategischer dan je zou denken

Je zou denken DOOM is een game waar je je verstand op nul zet en gewoon moet knallen. Dat is zeker niet waar. Sterker nog als je niet strategisch te werk gaat, ga je vrij hard falen. DOOM Eternal is namelijk een pittige game, ook op de normal-moeilijkheidsgraad.

Ammo, armor en health zijn schaars en weinig te vinden in een map. Om deze aan te vullen moet je strategisch te werk gaan. Om health te krijgen moet je glory kills uitvoeren. Om armor te krijgen moet je gebruik maken van de vlammenwerper op je rug. Als laatste moet je vijanden doormidden zagen met je kettingzaag om je armor bij te vullen. Dit moet je allemaal vloeiend doen terwijl je omsingeld wordt door verschillende demonen met unieke vaardigheden en eigenschappen.

Alle wapens voelen fantastisch aan in DOOM Eternal en hebben daadwerkelijk impact. Wanneer je raak schiet zie je schade op een vijand. Het vlees scheurt, bloed spat alle kanten op en armor breekt. Iedere vijand heeft bovendien zwakke punten. De Revanant maakt bijvoorbeeld gebruik van een jetpack waar twee rocket launchers op geïnstalleerd zijn. Als je goed richt kan je deze kapot schieten waarna de Revenant veel zwakker wordt, omdat hij niet meer op je kan schieten.

Meer demonen = meer glory kills

Over demonen gesproken, DOOM Eternal bevat alle demonen uit DOOM 2016 met nog eens dubbel zoveel nieuwe. Klassiekers zoals de Mancubus, Hell Knight en Gargoyle zijn terug. Nieuw zijn bijvoorbeeld de Marauder en Whiplash. De Marauder is een zeer pittige vijand, want hij kan jou counteren van dichtbij maar ook van ver af. De Marauder is alleen te stoppen als je op middenafstand tegen hem vecht. De Whiplash is een vijand die beweegt als een slang en gebruik maakt van zwepen. Omdat een Whiplash zo flexibel is, is het moeilijk om ze goed te raken.

Wat DOOM 2016 heel populair maakte, waren de glory kills. Dit zijn finishers-moves, die je kan uitvoeren wanneer een vijand genoeg schade heeft gekregen. Op een gegeven moment werden de glory kills in DOOM 2016 saai, omdat je steeds hetzelfde zag gebeuren. In DOOM Eternal zijn er heel veel verschillende van deze unieke kill-animaties. Val je bijvoorbeeld een zombie-demon van voren aan dan steekt de Doomguy zijn mes in het hoofd van de zombie. Als je echter hetzelfde doet maar dan springend, dan haalt je persoange de zombie eerst naar de grond om vervolgens zijn hoofd te verpletteren met zijn voet. Zo zijn er meerdere kill-animaties per vijand, die allemaal fantastisch ogen.

DOOM Eternal is verder uitstekend opgezet wat betreft de uitdaging. Aan het begin van de game kunnen twee Arachnotrons (lopende spinnen met een turret op hun rug) een enorme uitdaging vormen. Maar gedurende het spel, voel je dat je steeds beter wordt en zijn twee Arachnotrons op een gegeven moment geen probleem meer. Iedere encounter die de game naar je gooit is steeds wat intenser en uitdagender. De voldoening die je krijgt door het succesvol voltooien van een intense encounter, waar je geen seconde rust krijgt totdat de laatste vijand dood is, is werkelijk fantastisch.

Leveldesign en platform-elementen

Wat DOOM Eternal anders doet aanvoelen dan voorgaande games, is dat er platform-elementen zijn in deze game. Het is niet alleen maar schieten en vechten. De missies in DOOM Eternal zijn groot en daarmee ook de maps. Je moet in deze game klimmen, springen en af en toe puzzels oplossen om bij een volgend gebied te komen. Het klimmen, springen en het oplossen van puzzels blijken uitstekend te passen bij een game als DOOM. Dit geeft levels meer scale, meer diepte en het is een nodige afwisseling tussen de intense shootouts.

Presentatie en performance

DOOM Eternal is een prachtige game. De visuals zijn adembenemend mooi. De artstijl is veel beter dan de voorgaande game. Je ziet overal wat de demonen hebben aangericht. Gebouwen zijn ingestort, winkels zijn kapot, treinen zijn ontspoord, een deel van een vliegtuig hangt midden in een wolkenkrabber, ... Het is een uitstekende weergave van ‘hell on earth’ en dan hebben we het niet eens over de locaties die je later in de game mag bezoeken.

Games van Bethesda staan bekend om het hebben van bugs en glitches. DOOM Eternal heeft dit probleem niet. De game zou eind vorig jaar uitkomen waar werd uitgesteld naar maart 2020. Het uitstellen van deze game blijkt de juiste keuze geweest te zijn, want de game draait als een trein op de PS4 Pro, en is tot in de puntjes gepolished. We zijn geen bug, glitch of crash tegengekomen. De game hield altijd 60 fps vast, ondanks alle chaos op het scherm.

Als laatste moeten we het zeker hebben over de soundtrack van deze game. De soundtrack van DOOM Eternal is geniaal en past perfect bij dit spel. Het zorgt ervoor dat je helemaal in dat DOOM-sfeer raakt, vooral als een gevecht begint. Dit is een game die nog meer tot zijn recht komt als je een goede headset hebt.

Multiplayer

DOOM Eternal bevat geen traditionele multiplayer meer, maar een gloednieuwe modus genaamd Battlemode. Dit is een 1 vs 2 multiplayer wedstrijd waarbij de Doomguy het opneemt tegen twee demonen, die worden gecontroleerd door twee echte spelers. Het idee klink heel leuk, maar jammer genoeg hebben wij deze modus niet kunnen testen omdat op het moment van schrijven de servers nog niet online zijn. Nadat deze game officieel uit is, gaan we aan de slag met deze modus en indien nodig gaan we de eindscore aanpassen.

Progressie

DOOM Eternal is een games as a service-titel wat de game uit 2016 niet was. De game maakt gebruik van seizoenen waarbij je iedere seizoen, gloednieuwe cosmetische items kan ontgrendelen en verrassingen tegenkomt. Cosmetische items verdien je door de game gewoon te spelen en XP te verzamelen. Het maakt niet uit of je de single player campagne of potjes multiplayer speelt. Alles draagt bij aan je algemene XP zodat je nieuwe skins voor wapens, demonen en de Doomguy kan verdienen. Skins zijn niet gelocked achter microtransacties. Je verdient ze dus alleen door de game te spelen.

De game maakt gebruik van een feature genaamd 'Boosters'. Iedere speler kan drie Boosters instellen. Deze extra's zijn als het ware andere spelers die ook DOOM Eternal spelen, en XP met jou delen. Zo kan je sneller aan alle nieuwe en vooral coole cosmetische items komen.

Ontwikkelaar id Software heeft wel alvast aangegeven dat er twee premium uitbreidingen voor de single player campagne op de planning staan. Bij de voorgaande game kregen we alleen multiplayer content. DOOM draait vooral om de single player-ervaring en dat we in de komende tijd hier meer van gaan krijgen is geweldig om te horen.

DOOM Eternal is niet een fantastische shooter, maar zelfs één van de beste shooters ooit gemaakt. Als deze game in 2019 was uitgekomen, zou het zeker een kandidaat geweest zijn voor beste game van het jaar. Alles wat DOOM 2016 had, is hier ook aanwezig maar dan nog beter. Alles wat nieuw is in DOOM Eternal, is van toegevoegde waarde. De Doomguy heeft heel wat handige tools gekregen, platform-elementen zijn uitstekend in elkaar gezet, de presentatie is fantastisch, het verhaal is interessant, de game speelt verslavend lekker, de soundtrack is geweldig, de game is uitdagend, er is veel vrij te spelen en de gameplay-loop vraagt snelle strategische beslissingen van de speler. Kortom, DOOM Eternal is een must-have!