Review: Dragon Ball Z: Kakarot - Eentje voor de echte fans games
Review: Dragon Ball Z: Kakarot - Eentje voor de echte fans

Voor de totale eindscore van deze game verwijzen we je even door naar onze gaming website 1337 Games.

Dragon Ball Z behoort tot de meest geliefde anime-series ooit. Over de jaren heen zijn er een groot aantal games verschenen gebaseerd op het universum van Dragon Ball Z. Aan deze lijst van spellen werd onlangs Dragon Ball Z: Kakarot toegevoegd. Geen pure fighter, maar zowaar een single player RPG. Weet deze Dragon Ball Z: Kakarot nu indruk te maken?

Het verhaal van Goku

Zoals de naam al doet vermoeden draait Dragon Ball Z: Kakarot om het verhaal van Kakarot, beter bekend als Goku. Kakarot volgt het verhaal van de iconische anime en manga. Het verhaal begint letterlijk met de eerste aflevering van de serie en eindigt met de laatste uit de Buu Saga. De game is ontwikkeld door CyberConnect2, dat mede bekend staat om de Naruto: Ultimate Ninja Storm games. Een studio met dus behoorlijk wat ervaring met het uitbrengen van soortgelijke anime-spellen. De verwachtingen waren voor deze game dan ook (terecht) behoorlijk hoog.

Anders dan de meeste Dragon Ball-games, koos CyberConnect 2 ervoor om van Dragon Ball Z: Kakarot een ware RPG te maken. Zo kan je rondvliegen in een semi-open wereld, waarbij je allerlei items kunt verzamelen. Daarnaast zijn er ook heel wat sidequests met eigen verhaallijnen en heb je een groot aantal vijanden waar tegen je het kan opnemen. Het is duidelijk dat deze game een heel ander soort spel is dan zijn laatste voorgangers.

Rondvliegen en items verzamelen

Tijdens het vliegen kan je orbs verzamelen die verspreid zijn over de grote open wereld map. Deze orbs kan je in eerste instantie gebruiken om de super aanvallen van je karakters te verbeteren. Elk personage heeft namelijk een aantal super attacks. Deze kan je uiteindelijk upgraden tot level 3 en hierna krijg je de optie om de super variant ervan vrij te spelen via de Training Grounds. Gohan kan bijvoorbeeld zijn Masenko-aanval upgraden naar de Super Masenko, deze verricht veel meer schade en ziet er ook nog eens waanzinnig cool uit.

Naast deze orbs kan je ook heel wat andere items verzamelen. De belangrijkste zijn groenten, fruit en vissen om maaltijden voor te bereiden. Deze maaltijden kan je nuttigen vóór het starten van een gevecht om verschillende bonussen te krijgen die je tijdens het vechten zullen helpen. Er zijn een groot aantal opties uit eten dat je kan voorbereiden met elk verschillende voordelen. Ben je meer iemand die vaak super aanvallen gebruikt? Dan zijn de met ki boosts waarschijnlijk het beste voor je.

Sidequests en Soul Emblems

Het verzamelen van items en het verkennen van de wereld in Dragon Ball Z: Kakarot blijft gelukkig leuk voor lange tijd en verveelt niet snel. Echter stelt de game op één belangrijk aspect wel teleur, de sidequests. Vaak zijn deze ongeïnspireerd en het simpelweg niet waard om te voltooien. In deze zijmissies moet je vaak een bepaald object zoeken en terugbrengen, waarvoor je een kleine beloning krijgt. Deze zogenaamde ‘rewards’ zijn echter niet al te boeiend.De bonussen die je krijgt zijn bijna nihil en daardoor simpelweg niet waard om er tijd in te investeren. Bovendien is er geen voice acting voor deze missies, wat het geheel niet bepaald interessanter maakt.

Wat de zijmissies heel af en toe nog de maakt, is dat deze vaak bekende personages uit de serie tegen het lijf loopt. Zo zagen wij onder andere Android 8, Puar, Baba the Fortune Teller en Nam. Iets wat toch wel heel wat nostalgische gevoelens bij ons naar boven bracht.

Het ontzettend bekende verhaal

Dragon Ball Z: Kakarot volgt niet al te verrassend het verhaal uit de Japanse tekenfilm en doet dat behoorlijk uitgebreid. Er zijn wel enkele momenten van de anime die we in de game misten zoals het iconische moment wanneer Vegeta voor de eerste keer de powerlevel van Goku scant. Al bij al is het verhaal gelukkig wel goed geïntegreerd en fans zullen dan ook meer dan tevreden zijn.. Op bepaalde vlakken zijn de animaties wel wat houterig, maar dat is misschien wel te verwachten voor een game met een niet al te hoog budget en ‘beperkte’ ontwikkelingstijd.

Een lager budget is gelukkig niet aan de graphics te zien. Meer zelfs, grafisch gezien behoort Dragon Ball Z: Kakarot tot één van de mooiste DBZ-games ooit. De cutscenes en karakters zien er erg goed uit, de omgevingen uit de open wereld zijn niet even mooi als de filmpjes, maar wel heel divers. Jammer is wel dat hierdoor de laadtijden soms behoorlijk lang zijn en zorgen auto saves ervoor dat de game eventjes vastloopt. Voor het overige is deze DBZ: Kakarot wel heerlijk vloeiend en hebben we nauwelijks framedrops ervaren op de PS4 Pro.

Het vechtgedeelte zal dan weer heel bekend aanvoelen voor spelers van Dragon Ball Xenoverse. Een knop om te slaan met vuisten, één voor verdedigen, één voor ki blasts, één voor het chargen van ki en één voor het gebruiken van verschillende super aanvallen. De combat in de game is niet slecht, maar voelt na een tijdje jammer genoeg wel wat eentonig aan. Ook al leer je nieuwe super aanvallen of transformaties, het vechten blijft op hetzelfde neer komen en weet weinig te verrassen. Nadat je personage gedurende de game sterker wordt, zal je vaak ook nauwelijks moeite hebben met gevechten of behoefte hebben om healing items te gebruiken.

Dragon Ball Z: Kakarot voelt aan als een echte RPG, ook al zijn sommige aspecten teleurstellend. Het verkennen van de wereld is tof en de game voelt vaak echt als de anime aan. Maar de zijmissies zijn dan weer jammer genoeg behoorlijk saai. Gelukkig is het wel enorm vermakelijk om met je favoriete personage door de wereld te vliegen en vervolgens iconische gebeurtenissen uit de serie na te spelen. Dragon Ball Z: Kakarot is een game waarvan liefhebbers van de serie zullen genieten, vooral door de nostalgische factor dat deze game zo goed oproept. Na ontelbare fighting-games is een RPG zoals deze eens een verfrissing voor de Dragon Ball-serie.